العودة   منتدى زين فور يو > ღ◐ منتديات زين فور يو العامة ◑ღ > منتدى خاص بـ وليد إسماعيل لتعليم الشيعة الدين الصحيح والرد على الشبهات

إنشاء موضوع جديد إضافة رد

قديم 02-11-2024, 07:17 AM   #1
سواها قلبي
Senior Member

افتراضي أوقات الصلاة خمس

كل الادلة اللي احطها لكم 99% من عمي وليد اسماعيل يعني والباجي من اشرف غريب ورامي عيسى وعبدالرحمن دمشقية

مرات عمي وليد يزاها الله خير يقول الرواية ويقول من وين يابها الصفحة والجزء ومرات يقراها وما يقول من وين قراها انا شنو اسوي اوقف الفيديو واقر الرواية وادورها ابقوقل والحمدلله تطلعلي واحطها لكم مع الرابط عشان شنو عشان تدش وتقراها وتعرف انها من كتبكم

ليش انا اقول جذي عشان شي واحد شنو اهو انت تسمع من المعمم واتصدقه على طول وما ادور من وراه اللي قاله صح ولا مو صح شوف انا اثق بالعم وليد اكثر من نفسي ومع هذا ادور ابقوقل على كل رواية يقراها واتأكد انها اهي واحطها لكم

المعمم يجذب وما يقولكم الصج لانه يدري انك ما راح ادور من وراه وبحط لكم فيدويات وراح تشوف الشيعي لما يدش ويكلم العم وليد اسماعيل يعني يكون عنده ادلة ويردد ما قاله المعمم وبعدين ينصدم ويتوهق وراح تسمع الشيعي يقول لعمي وليد هذا موجود ابكتبنا يقوله اي موجود ويقراله الرواية ورب البيت العظيم يكسرون الخاطر ما يعرفون شي عن الدين وهالمعممين يجذبون عليهم وبحط لكم مناظرات للمعممين مع العم وليد وبتشوفون الجذب اشلون يطلع منهم

نصحية لحق على عمرك ترا الله سبحانه وتعالى اعطاك عقل عشان اتفكر فيه واتعرف الصح من القلط ترا اخرتها موت شوف عاد انت وين تبي النار ولا الجنة بحط لك الادلة من كتبكم ومن علمائكم ومن تفسير القرآن هم من علمائكم عاد احنا الحين خنشوف انت اتصدق منو المعمم او اتصدق علماء الشيعة واقوال المعصومين

الحين اب نبدأ بأوقات الصلاة بس بقولكم شغلة اذا كتب وليد اسماعيل / وحطيت بعد اسمه تعليق يعني الكلام لوليد واذا حطيت اشرف غريب / يعني كلام اشرف واذا حطيت سواها قلبي / كلامي

سواها قلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-20-2024, 05:15 PM   #2
سواها قلبي
Senior Member

نصيحة اذا انا حطيتلك الدليل لا تقرأ الدليل اهنيه بالمنتدى لا دش عالرابط نفسه اللي حطيته انا لك واقرأ من المصدر نفسه وتأكد من الموقع اللي دشيته انت ليششششششششششششششششششش عشان لحد يغشك تأكد انت ابنفسك ما لك شغل باي واحد حتى لو كنت تثق فيه لازززززززززززززززززززززم لازم تتأكد وادش عالرابط وانا ولله الحمد سهلت لك الطريج شنو اهو كل دليل احطلك تحته الرابط مو مثل غيري يقولك الكتاب والجزء والصفحة بس لا حاط لك رابط دش واقرأ منه الرواية والتفسير

بحط كل شوي ادله وفيدوات وبسوي شغله حلوه ان شاء الله واهي بحط الفيديو وتحت الفيديو النقاش اللي صار بالفيديو يعني الواحد اللي ماله خلق يسمع ويحب بس يقرأ بسهله الطريج وكل هذا بفضل من الله

نبدأ بسم الله

أوقات الصلاة خمس /

نهج البلاغة - خطب الإمام علي (ع) - ج 3 - الصفحة 82

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...D8%AD%D8%A9_82

( ومن كتاب له عليه السلام إلى أمراء البلاد في معنى الصلاة) أما بعد فصلوا بالناس الظهر حتى تفئ الشمس من مربض العنز (1) وصلوا بهم العصر والشمس بيضاء حية في عضو من النهار حين يسار فيها فرسخان (2). وصلوا بهم المغرب حين يفطر الصائم ويدفع الحاج (3) وصلوا بهم العشاء حين يتوارى الشفق إلى ثلث الليل. وصلوا بهم الغداة والرجل يعرف وجه صاحبه. وصلوا بهم صلاة أضعفهم ولا تكونوا فتانين

وسائل الشيعة آل البيت – الشيخ حر العاملي – ج4 الصفحة 153

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...pageno=153#top

(4780) 5- وعنه، عن صالح بن خالد، عن صفوان الجمال، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: قلت: العصر متى أصليها إذا كنت في غير سفر؟
قال: على قدر ثلثي قدم بعد الظهر.

نروح لتفسير العلماء بالقرآن

فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آَنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى (130). سورة طه.

مجمع البيان في تفسير القرآن / الطوسي /

https://www.greattafsirs.com/Tafsir_...=4&TafsirNo=39

ثم قال لنبيه محمد (صلى الله عليه وسلم) { فاصبر على ما يقولون } من كفرهم بتوحيد الله وجحدهم لنبوتك وأذاهم اياك بكلام يسمعونك يثقل عليك { وسبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس } يعنى صلاة الفجر { وقبل غروبها } يعني صلاة العصر { ومن آناء الليل } يعنى صلاة المغرب والعشاء { وأطراف النهار } صلاة الظهر -

مجمع البيان في تفسير القرآن / الطبرسي /

https://www.greattafsirs.com/Tafsir_...o=4&TafsirNo=3

ثم أمر سبحانه نبيه صلى الله عليه وسلم بالصبر على أذاهم بأن قال { فاصبر على ما يقولون } من تكذيبك وأذاهم إياك { وسبّح بحمد ربك } أي صل لربك بالحمد له والثناء عليه. وقيل: معناه سبّحه واحمده في هذه الأوقات { قبل طلوع الشمس } يعني صلاة الفجر { وقبل غروبها } يعني صلاة العصر { ومن آناء الليل } أي ساعاته. قال ابن عباس: هي صلاة الليل كله. وقيل: يريد أول الليل المغرب والعشاء الآخرة { فسبّح وأطراف النهار } يعني الظهر وسمي وقت صلاة الظهر أطراف النهار لأن وقته عند الزوال وهو طرف النصف الأول وطرف النصف الثاني وهذا قول قتادة والجبائي،

مجمع البيان في تفسير القرآن / الطبطبائي /

https://www.greattafsirs.com/Tafsir_...=4&TafsirNo=56

قالوا: إن مجموع الآية يدل على الأمر بالصلوات الخمس اليومية فقوله: { قبل طلوع الشمس } صلاة الصبح، وقوله: { وقبل غروبها } صلاة العصر وقوله: { ومن آناء الليل } صلاتا المغرب والعشاء، وقوله: { وأطراف النهار } صلاة الظهر.
ومعنى كونها في أطراف النهار مع أنها في منتصفه بعد الزوال أنه لو نصّف النهار حصل نصفان: الأول والأخير وصلاة الظهر في الجزء الأول من النصف الثاني فهي في طرف النصف الأول لأن آخر النصف الأول ينتهي إلى جزء يتصل بوقتها، وفي طرف النصف الثاني لأنه يبتدي من جزء هو وقتها فوقتها على وحدته طرف للنصف الأول باعتبار وطرف للنصف الثاني باعتبار فهو طرفان إثنان اعتباراً.

قديم 02-24-2024, 01:41 AM   #3
سواها قلبي
Senior Member

قناة عمي وليد اسماعيل وصلت لـ مليون مشترك وبعدين صكوها ومنو اللي اشتكى عالقناة اهو اللي بالفيديو اللي بحطه لكم ولما صكو القناة انتحر ابو وجه بلاستك وليش اشتكى انا اقولكم كل ما نزل فيديو العم وليد قص السانه بالمقص بس عن بعد

ما علينا هذي قناته اليديدة اشتركوا فيها

https://www.youtube.com/@waleedIsmail1975

والحين لحقوا عالفيديو قبل لا يحذفونه وبحط لكم تحته النقاش كلبوه كتبته اخاف ينحذف الفيديو

اذا ما اشتغل الفيديو دوس على Watch on YouTube
وراح تشوفه على قناة وليد اسماعيل تطمش

Video unavailable
Playback on other websites has been disabled by the video owner
Watch on YouTube

الشيخ وليد إسماعيل يكشف كذاب آبو وجه بلاستيكي

الفيديو اللي فوق جزء من حلقة رقم 647

التعديل الأخير تم بواسطة سواها قلبي ; 02-24-2024 الساعة 02:02 AM
قديم 02-24-2024, 02:24 AM   #4
سواها قلبي
Senior Member

جزء من حلقة رقم 647

وليد اسماعيل / يسمي ذو الفقار المغربي // ذو الفقار الفرنسي / و/ ابو وجه بلاستيك

بداية الفيديو

وليد اسماعيل يقول / ذو الفقار يقول أوقات الصلاة ثلاثة لا خمسة / هذا عنوان فيديو لذو الفقار

وليد اسماعيل / الشيعة اصبحت حزن اليوم سبحان الله امبارح جروبات الشيعة عملوا فرحة وعلى التيك توك عملوا فرحة قناه وليد اسماعيل اتقفلت يا جماعة قناه وليد اسماعيل اتقفلت يا جماعة وسبحان الله اهتمام غريب وهما هما اللي يقول لك منو وليد اسماعيل وهما هما اللي اقاموا الافراح يمكن امس بالليل كانت الافراح اكتر من الآنسان اللي هما عندهم بيعمل عرس الله المستعان

ويجي يقوللك منو وليد اسماعيل ولكن سبحان الله فرحتهم اتقلبت لحزن النهارده ان قناه رجعت ولله الحمد والمنه ففضل الله علينا كبير وفضل الله عز وجل علينا واسع ولله الحمد والمنه

النهارده باذن الله تعالى هنتكلم عن ابو وجه بلاستيك هنتكلم عن البلياتشو ألا وهو ذو الفقار الفرنسي هنعرض لكم النهارده فيديو جديد ليه نزله اول امس تقريبا كان بيتكلم فيه عن مواقيت الصلاة وقال ان مواقيت الصلاة ثلاثة فقط مواقيت صلاة ثلاثة فقط وان الميقات الأول اللي هو الزوال اللي هو الدلوك بيقام فيه صلاة العصر والمغرب معا العصر والظهر معا والثاني اللي هو غسق الليل اللي فيه المغرب والعشاء معا فذكر تفسيرين التفسير الأول للفخر الرازي وانتم عارفين طبعا الفخر الرازي ولكن احنا مش هنتكلم عليه هو بشخصه ولكن هنتكلم في الكلام اللي هو قراه ومش فاهم معناه والتفسير التاني تقريبا للبغوي وبرضو نفس الحكاية قرا ومش فاهم معناه سبحان الله حتى اذا قرأوا لا يفهمون ما يقرأون فباذن الله تعالى النهارده هنجيب له ....... بس خلوني الأول اعمل حاجه في القناه كده قبل ما ابدا باذن الله تعالى

أفعل القناه بس لا اله الا الله محمد رسول الله الحمد لله على السلامه عروسه نورتي بيتك الله المستعان إيه ده انا شفت حاجه دلوقتي ثواني اقوللك الشيخ احمد سلماني يتحدى ويطلب من مزور وليد اسماعيل نبقى نسمعها دلوقتي احنا رايحين فين وجايين منين والله الواحد تاه طيب عشان اشوف بس التعليقات بتاع الناس الطيبه بسم الله طيب زعيم الزعماء ادعيلي اني انا انجح ابشر يا غالي كلنا ندعيلك ان شاء الله اهو ده أوقات الصلاة ثلاثة لا خمسة يلا يلا يا شباب جاهزين يلا بينا يلا

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / وش الدليل يبين ان أوقات الصلاة ثلاثة لا خمسة الجواب نعم يوجد دليل والدليل من كتاب الله اليكم الدليل الأول واقراوا معي هذه الآية المباركة

وليد اسماعيل / قبل ما يقرا الآية المباركة عايزين نطالبوا بحاجه صغيرة يعني وانا تحداه بس تحدي بسيط جدا جدا جدا انا وهو ثواني معلش يا اخوان اتاخرنا النهارده شويه عايزين بس المقنع المغربي وتحدي له وتحدي له ياتي لنا من تفسير البرهان وتفسير
الطوسي بتفسير قوله تعالى في سورة طه 130 في سورة طه 130 الله عز وجل يقول:

(فَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا ۖ وَمِنْ آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ(130). )

عايزين بس تفسير علمائه في الآية ديت وهل قالوا عنها خمس أوقات ام لا على فكره انا ممكن اقراها دلوقتي لكن انا مش هقراها له انا هسيبه هو اللي يجيبها بنفسه ده طبعا ده لو قبل التحدي ولا حتى يعني هيعمل ودن من طين ودن من عجين وكاني ماتكلمتش اساسا وكأني ماتكلمتش اساسا ولكن انا بقول الآن للشيعة يا شيعة اطلبوا البلياتشو اابو وجه بلاستيك آه آه اسف يا اخوانا نسيتها مش تذكروني يا اخوانا الله يبارك في عمركم مش تذكروني والله جبت تبن النهارده جبتله تبن عشان الناس دي ما ينفعش معاها كده جبتله تبن والله هي دي كبيره ليه عنهم يا عم تقف زوره مش ممكن تقف زوره دي هي حشها لا لا بلاش منها الا تقف زوره ودي كمان تقف في زوره يا جماعة مش تنقوا العلف كويس لا اله الا الله اقعد انق على الهوا انا جبتله التبن ده يا اخوان الآية 130 يا بلياتشو من سورة طه يا ريت تجيب لنا تفسير علمائك فيها وهل قالوا خمس أوقات ولا ثلاث أوقات للصلاة قالوا خمس أوقات ولا ثلاث أوقات تعالوا بقى نبدا ان شاء الله على بركه الله يلا يلا

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / سورة الإسراء يقول تعالى بسم الله الرحمن الرحيم

( أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَىٰ غَسَقِ اللَّيْلِ وَقرآن الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قرآن الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا(78). )

إذن ثلاث أوقات اقم الصلاة لدلوك الشمس هذا وقت الى غسق الليل هذا وقت ثاني وقرآن الفجر هذا الوقت الثالث يعني ثلاث أوقات في كتاب الله

وليد اسماعيل / صح ثلاث أوقات لكنهم في نفس الوقت خمس أوقات يا جماعة الناس دول بيقرأو ومش بيفهموا اللي بيقرؤه بيقرأو ومش بيفهموا اللي بيقرؤه انا أوضح لكم ازاي هل انسان يختلف معي على ان هناك ليل ونهار فقط صح ليل ونهار فقط صح ولا مش صح ليل ونهار عندنا ليل

ونهار 12 ساعه و12 ساعه صح ولا مش صح ده هم العلماء قالوا كده واخدلي بالك بلاش 12 ساعه و

12 ساعه عشان هتبقى في النهار 12 التانيه هتبقى في النهار لكن مش مش القصه عشان ما يعلقش عليها كتير ولكن عندنا ليل ونهار متى يبدأ الليل لما إيه النهار يمشي يبدأ الليل طب متى يبدأ متى يبدأ الليل لما النهار يمشي يبدأ الليل طب متى يبدأ النهار لما الليل يمشي يبدأ النهار ولكن عندنا وقت بين الليل والنهار اللي هو وقت إيه وقت الفجر اللي فيها إيه وقرآن الفجر لكن عندنا إيه وقتين وقت النهار ووقت الليل ايوه والله العظيم وقت النهار ووقت الليل طب انت عايز توصل ليه يا وليد يا اسماعيل وقت النهار في صلاتين اللي هما صلاة الظهر وصلاة العصر ووقت العشاء اللي هو ممتد الى الفجر في وقتين اللي هما العشاء والمغرب طيب يا وليد يا اسماعيل إيه تاني هنجيب لكم حاجه هو عمره ما ما يستطيع ان هو يريها للناس ألا وهي كتبه وعوف كتبي بس قبل ما اقول عوف كتبي ونروح للكتب بتاعته عايز ابين شيء تاني الآن ذهب رجل من مكه الى المدينه من مكه الى المدينه يبقى انا ذكرت مكه وذكرت المدينه لكن هل ما بين مكه والمدينه مدن نعم ذهبت من القاهره الى الاسكندريه هل هناك مدن بين القاهره او محافظات بين القاهره وبين الاسكندريه نعم يبقى الآية بتتكلم عن ان انت بتصلي من الفجر الى غسق الليل من الفجر الى غسق الليل يبقى شملت كل الصلوات ثم من دلوك الشمس الى غسق الليل فشملت إيه الصلوات ايضا ولكن ماذا نفعل في هذه العقول فطبعا الراجل عايز يقول إيه ان خمس صلوات دولا ان احنا بنجمع في صلاتين منهم بنجمع الظهر مع العصر او العصر مع الظهر وبنجم المغرب مع العشاء او العشاء مع المغرب فهم ثلاث أوقات بس يعني ثلاث أوقات بخمس صلوات ثلاث أوقات بخم ثلاث أوقات بخمس صلوات ثلاث أوقات بخمس صلوات يعني الله عز وجل جعل لنا خمس صلوات ولكل صلاة اسم معين عشان يخليهم في ثلاث أوقات انا مش بتكلم الآن على جمع الصلاة انا مش بتكلم على جمع الصلاة وإلا جمع الصلاة دي اسمها حاجه استثنائيه لكن انا بتكلم عن الأصل عن أصل الأوقات عندنا الفجر اللي هو بين الليل والنهار وعندنا الظهر اللي هو الظهيره والعصر وقت العصر والمغرب وقت الغروب والعشاء فالله عز وجل أسماهم هكذا ولكن نصليهم في ثلاث أوقات فانا عايز اسال المقنع ده سؤال واحد آلا وهو ما معنى من

( لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَىٰ غَسَقِ اللَّيْلِ )

ليه كلمة إلى يعني من هنا لهنا من الى والله العظيم من الى تاني مره علف من الى يعني بتصلي الصلوات من الى تمام تمام طيب إيه كمان راح للفخر الرازي والمشكله ان هم اما بيقروا ما بيفهموش ولكن تعالوا نسمعه ونرجع تاني يلا

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / قاله الفخر الرازي خليكم معي تفسير فخر الرازي صفحه 28 يقول فان فسرنا الغسق بظهور اول الظلمه كان الغسق عباره عن اول المغرب وعلى هذا التقدير يكون المذكور في الآية ثلاث أوقات وقت الزوال ووقت اول
المغرب ووقت الفجر

وليد اسماعيل / وقت هو بيقول إيه يكون المذكور في الآية ثلاث أوقات وقت الزوال تمام وقت الزوال ووقت المغرب لكن ......... نعمله إيه لو سالنا ...... دوت وعطناه علف للمره التالته وقلنا له يا ....... وقت الزوال عند العلماء من فين لفين من اين هيقوللك من بداية صلاة الظهر الى المغرب من بداية صلاة الظهر الى المغرب يعني هو بيتكلم عن وقت زي ما انا قلت لكم النهار والليل النهار فيه صلاتين والليل فيه صلاتين وفي صلاة مشتركه اللي هي الفجر لما انا اقوللك هناك صلاتين في النهار يبقى انت تحطهم لي في اول النهار طب إيه الاشكاليه ان هو يكون في واحده في اول النهار وواحده في وسط النهار ما الاشكاليه لكن هو بيقرا ومش فاهم اللي قرأه فوقت الزوال وقت اللي هو وقت الدلوك تمام اللي هو من بداية صلاة الظهر الى المغرب وغسق الليل اللي هو من المغرب هي هي بقى ممتده فإيه الاشكاليه ان هو يكون فيها وقتين فالله المستعان كمل يلا

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / وهذا يقتضي ان يكون الزوال وقتا للظهر والعصر اذن الزوال هو وقت للظهر والعصر

وليد اسماعيل / الزوال وقت للظهر والعصر يعني كأنك بتقول النهار وقت إيه للظهر والعصر النهار وقت للظهر والعصر اللي هو
الزوال وقت الزوال اللي بيقول عليه زوال الشمس اللي هو وقت الظهيره دوت للظهر والعصر يبقى الاتنين موجودين في وقت واحد اللي هو لحد المغرب لا حول ولا قوه الا بالله مش بقول لكم يا اخوانا الناس دي لما بتقرا ما بتفهمش اللي هي بتقراه وبتضحك على اللي قدامها كمل يا ابني كمل

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / هذا الوقت مشتركا بين هاتين الصلاتين وان يكون اول المغرب وقتا للمغرب والعشاء

وليد اسماعيل / ويكون اول وقت المغرب للمغرب والعشاء ليه لان المغرب هو الفصل الذي يفصل بين النهار وبين الليل يفصل بين النهار وبين الليل فالوقت من بداية المغرب الى متقدمة ده وقت المغرب ووقت العشاء ده كلام الفخر الرازي كمل

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / يكون هذا الوقت مشتركا ايضا بين هاتين الصلاتين

وليد اسماعيل / ايوه فهنا بيقوللك إيه مشترك بين الوقت ده نفسه كوقت نفسه سواء الزوال او المغرب اللي هو غسق الليل او دلوك الشمس الوقت الأول بيكون مشترك فيه وقتين اللي هما الظهر والعصر طب انا ده اللي فهمته لا مش انا اللي فهمته ده المعصوم عندهم وهجيب لكم اقوال المعصوم دلوقتي والمغرب اللي هو غسق الليل ده مش مشترك فيه وقتين اللي هو إيه المغرب والعشاء والا لماذا سمي المغرب وسمي العشاء ما كانوا الاثنين اتجمعوا في صلاة واحده وخلاص والظهر والعصر في صلاة واحده وخلاص إيه وجع الدماغ ده فالله المستعان كمل

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / فهذا يقتضي جواز الجمع

وليد اسماعيل / بيقول إيه فيكون هذا الوقت مشتركا بين هاتين الصلاتين ويكون اول المغرب وقتا للمغرب والعشاء فيكون هذا الوقت مشتركا ايضا بين هاتين الصلاتين فهذا يقتضي جواز الجمع بين الظهر والعصر وبين المغرب والعشاء مطلقا إلا انه دل الدليل على ان الجمع في الحضر غير جائز ولا يجوز فوجب ان يكون الجمع جائز بعد بعذر السفر يبقى هو هنا قال لك الأوقات ديت يعني ليه هو بيتكلم الفخر الرازي بيقول لك لان وقت الظهر مع وقت العصر اللي هم في النهار فيجوز الجمع بينهم فيجوز الجمع بينهم ولكن إيه ليس مطلقا كما قال هنا فاذا يقتضي جواز الجمع بين الظهر والعصر وده اللي حأصل احنا بنجمع إيه وإيه بنجمع اما الظهر مع العصر واما إيه المغرب مع العشاء لان الاتنين دول في وقت والاثنين دول في وقت مش معنى ان احنا بنقول ان هم في وقت يبقى وقت واحد لا يا باشا والا نجمعهم ليه ما هم مجموعين اساسا الجمع يا اخوانا ده يكون بعد تفرق

جمعت المال من بعد تفرقه يبقى المفروض ان الأصل فيها انهم هم متفرقين وانا جمعتهم يبقى متفرقين يبقى واخدين وقتين بس انا جمعتهم مع بعض يبقى في فرق بين الأصل ان هم متفرقين وبين إيه الرخصه ان انا جمعتهم في بعض اللي هي الرخصه في السفر وورد عن النبي صلى الله عليه وسلم انهم صلاهم جمعا في الحضر كما قال ابن عباس ولكن إيه لرفع الحرج عن الأمة يعني الآنسان اللي عنده حرج في يوم ما ممكن يصلي الظهر مع العصر او الظهر مع العصر او العصر مع الظهر او المغرب مع العشاء او العشاء مع المغرب ده كلام الزمخشري تعالوا نكمل يلا

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / جواز الجمع بين الظهر والعصر وبين المغرب والعشاء مطلقا اذا نفهم من كلامه ان أوقات الصلاة في كتاب الله ثلاث أوقات فقط وليس خمسة أوقات ثلاث أوقات ولكن عندنا خمس صلوات

وليد اسماعيل / يا باشا ثلاث أوقات اللي هو وقت الفجر ووقت اللي هو الظهيره اللي هو الزوال ووقت اللي هو العشاء اللي احنا بنقول عليه المغرب الآخرة كمان حتى العشاء يسمى المغرب الآخرة العشاء يا اخوانا عند اقوال اهل العلم يقال عنه المغرب الآخرة فالله المستعان فانا مش عارف هو جامع ده كله ليه عايز يثبت ان هم ثلاث أوقات فالثلاث أوقات فيهم خمس صلوات وجواز الجمع في الخمس صلوات الله المستعان كمل يا ابني كمل

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / الصبح والظهر والعصر والمغرب والعشاء فهذه الخمس صلوات تصلى في ثلاث أوقات وليس خمسة والذي حدد أوقات الصلاة هو الله سبحانه وتعالى في كتابه ولكن مع هذا الرازي يخالف كل هذا ويقول إلا انه دل الدليل على ان الجمع في الحذر من غير عذر ولا يجوز يقول انه لا يجوز الجمع بغير عذر يعني يخالف تفسير الآية ويخالف كلام الله سبحانه وتعالى الله يقول ثلاث أوقات وهو يقول لا يجوز الجمع

وليد اسماعيل / هو هنا عايز يقول ان ثلاث أوقات لكن فيهم خمس صلوات فعشان فيهم خمس صلوات اذا جاز الجمع بينهم ده في اي فقه ده في اي دين هو مش فاهم وبنى كلامه على عدم الفهم بتاعه انا بعيد ليه واكرر والله ماالي اهل السنه والجماعة فهل السنه والجماعة المسألة عندهم منتهيه ولكن انا بحاول افاهم الشيعي ان نعم ثلاث أوقات في الايات الكريمة اللي هو ذكرها لكن فيهم خمس أوقات خمس صلوات بخمس أوقات بخمس أوقات مش ثلاث أوقات يبقى فيهم ثلاث صلوات هو كده ثلاث صلوات طالما انا جمع جعت الصلاتين مع بعض يبقى كأنهم ثلاث صلوات واذا كان الامر ديمه لماذا قال جمعت لماذا الجمع اذا كان الامر ديما لماذا اقول جمعت بين الصلوات المفروض ما اقولش جمعت بين الصلوات اقول والله انا صليت صلاة الفجر وبعدين صليت الظهر والعصر والمغرب والعشاء صحيح ولا مش صحيح ليه اقول ان انا جمعت ما هو الجمع دايما بيبقى بعد تفرق انا بجمعهم مع بعض بجمع شيئين مع بعض لكن من بعد تفرق يبقى اذن لكل صلاة وقت فانا لما جمعت الظهر والعصر جمعتهم مع بعض خلتهم كأني خليتهم كلهم وقت واحد الثنين دول وقت واحد والمغرب والعشاء وقت واحد الله المستعان كمل يا ابني

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / اذا كان لا يجوز الجمع كيف نصلي خمسلا صلوات في ثلاث أوقات اذن يجب ان نجمع والآية بينت أوقات الصلاة

وليد اسماعيل / بيقول لك اذا كان ثلاث أوقات اذا لا لماذا لا يجوز الجمع لما هما ثلاث أوقات يا انت غبي برسيم ا تبن للمره الرابعة ده انت بنفسك اللي بيقول بنجمع بنجمع طب بتجمعهم ليه يعني معناها ان هم كانوا متفرقين وجمعنا والا لو أصلهم ان احنا نصليهم في ثلاث أوقات بس ما نقول جمعنا ما نقول جمعنا والسؤال اللي انا تحديته فيه اذا كان الأصل في الصلوات الجمع فلماذا جعلها النبي صلى الله عليه وسلم والمعصوم عنده رخصه في السفر يعني اذا كان اساسا هم ثلاث أوقات بس مش خمس أوقات فلماذا المعصوم عنده جمع بين الصلاتين في السفر لماذا اصبحت رخصه جمع الصلوات في السفر اذا كان الأصل فيها كده ليه نجمع في السفر ليه تبقى رخصه ما هي الأصل فيها كده ليه تبقى رخصه والله ايديه مئة سنه لو جاوب على السؤال ده ولكن هيعمل ودن من طين ودن من عجين كمل يا ابني كمل

التعديل الأخير تم بواسطة سواها قلبي ; 02-24-2024 الساعة 01:19 PM
قديم 02-24-2024, 02:34 AM   #5
سواها قلبي
Senior Member

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / خلاص وسنرى ان شاء الله في الاحاديث هل يجوز الجمع بغير إذن ام لا نذهب الى تفسير البغوي ونرى ماذا قال في هذه الآية المباركة تفسير البغوي المجلد الخامس صفحه 114 بعدما يذكر الآية يقول والحمل على الزوال اول القولين لكثره قائلين به ولانه اذا حملناه عليه كانت الآية جامعة لم وقت الصلاة كلها بدلوك الشمس يتناول صلاة الظهر والعصر

وليد اسماعيل / بص يخونا فوت إيه فوت إيه استنى استنى استنى استنى استنى

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / ان الفجر هو صلاة الصبح اذن الصلوات الخمس يجب ان تصلى في ثلاث اوقاتف والى غسق الليل يتناول والحمل على الزوال اولى القولين

وليد اسماعيل / بص يا اخوانا هنا والحمل على الزوال اولى القولين كثره القائلين به ولان اذا حملنا عليه كانت الآية جامعة لمواقيت الصلاة كلها او كلها هو فوت ديت كانت الآية جامعة لمواقي الصلاة كلها هو فوت ديت مارضاش يقراها تدليس وهو متعود على كده فالله المستعان كمل يا ابني كمل

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / كثرة قائلين به ولانه اذا حملناه عليه كانت الآية جامعة لمواقيت الصلاة كلها فدلوك الشمس يتناول صلاة الظهر والعصر والى غسق الليل يتناول المغرب والعشاء وقرآن الفجر هو صلاة الصبح اذا الصلوات الخمس يجب ان تصلى في ثلاث أوقات والقائل هو الله سبحانه وتعالى شرع لنا ثلاث أوقات وليس خمسة اذا حين نجمع بين الصلوات فنحن نتبع الآية المباركة التي نصت على ثلاث

وليد اسماعيل / وتجمع ليه بين الصلوات اذا كان الله عز وجل شرع لك ثلاث أوقات يبقى المفروض ثلاث أوقات بخمس صلوات يبقى ليه بتقول بجمع ليه بتقول كلمة بجمع الجمع بعد تفرق ليه بتقول بنجمع يبقى المفروض نصلي الفجر ولما يجي الظهر نصلي معاه العصر نصلي معاه العصر وخلاص كده نصلي معاه العصر و تقول بجمع ليه ما هي في وقت واحد بتقول بجمع ليه يعني انت بتدخل العصر بتدخل الظهر في العصر في صلاة واحده ولا هم صلاتين يبقى انت جمعت بين صلاتين يبقى الصلاة دي كانت حاجه ودي حاجه تانيه فانت جمعت ما بينهم يعني خليتهم في وقت واحد فلماذا تقول بجمع لماذا تقول بجمع سؤال تاني لماذا تقول بجمع او جمعتهما الاثنين مع بعض ليه ما هم الاتنين صلاة واحده يعني في وقت واحد بتقول جمعت الصلاتين جمعتهم ليه هم كانوا فين فين يا جماعة فين هم كانوا فين وجمعهم يبقى اذن دي لها وقت ودي لها وقت تبن للمره الرابعة مش عارف ولا خامسه يبقى دي ليها وقت ودي ليها وقت وانا جمعتهم الأثنين مع بعض يبقى الأصل فيهم ان دي ليها وقت ودي ليها وقت وانا جمعتهم اهو والله جمعتهم جمعتهم جمعت القلم بالماوس جمعتهم الاثنين بقوا في وقت واحد لكن دي ليها وقت ودي لها وقت لذلك جمعت كانوا كده وجمعتهم يبقى اذا دي لها وقت ودي ليها وقت يخرب بيتكم حتى اللي بتقراه ما بتفهموش يعني هو جاب كلام البغوي ان هم ثلاث أوقات وقت الفجر والنهار والليل تمام النهار فيه صلاتين والليل فيه صلاتين اللي هو دلوك الشمس فيه صلاتين وغسق الليل فيها صلاتين لكن البغوي ما قالش ان الاثنين دولا عشان هم في الثلاث أوقات دول يبقى نجمعهم مع بعض يعني تبقى صلاة واحده كأنها صلاة واحده ولكن احجي يا عم المهم ان انت بتقرا من كتاب للناس وخلاص فالله المستعان كمل يا ابني كمل

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / وليس خمسة هذه الآية الأولى الآن نذهب الى الآية الثانيه سورة هود

( وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ۚ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ(114). )
يقول تعالى واقم الصلاة يعني الصلاة المفروضه متى نقيم الصلاة يا الله يقول طرفي النهار الطرف الأول صلاة الفجر والطرف الثاني صلاة الظهر والعصر الآن الوقت الثالث وزلفا من الليل هذا الوقت الثالث وهي

وليد اسماعيل / طيب ما احنا ممكن نقول حاجه طرفي ليل الآية ليه ذكرت طرفي النهار ليه الآية تغيرت عن دلوك الشمس يبقى النهار ليه طرفين النهار له طرفين الطرف الأول اللي هو إيه اللي هو الفجر والطرف الثاني اللي هو دلوك الشمس التي تقام فيه صلاتين يعني وقت معين اللي هو وقت الزوال بيسموه وقت الزوال والمغرب واللي هم بيسموه المغرب الأولى والمغرب الثانيه او العشائين ساعات كمان بيسموه بالعشائين فهمت ولا فهمك ولكن عدوها يا اخوانا للناس مش هقعد اكرر واعيد تاني تبن المره السادسة يلا

ذو الفقار المغربي بو وجه بلاستيك / عشاء اذن ثلاث أوقات وليس خمسة اذن كتاب الله يشير الى ثلاث أوقات وليس خمسة يا عباد الله صحيح عندنا خمس صلوات فريضه ولكن تصلى في ثلاث أوقات

وليد اسماعيل / طيب جميل قوي شكرا ليك الله المستعان تعال نروح يعني احنا كده بفضل الله عز وجل جبنا كلامه كله تمام فهل هو هيجيب كلامي كله يستحيل هل هو هيرد برضه يستحيل ولكن يا اخوانا تعالوا نروحوا لكلام علمائه في المسألة ونشوف هل هم ثلاث أوقات بثلاث صلوات بثلاث صلوات ولكن مجموعين الظهر مع العصر والمغرب مع العشاء آه آه قبل ما انسى يا اخوانا قبل ما انسى هم مش قالوا ان الله عز وجل يعني أخر الشمس عشان علي بن ابي طالب يصلي العصر صح ولا مش صح هم مش قالوا الكلام ده يا اخوانا يبقى ازاي علي بن ابي طالب ما صلاش العصر مع الظهر لا حول ولا قوه الا بالله يا وليد تبن المره السادسة ولا السابعه مش عارف عده المره السابعه هم مش قالوا ان ربنا يعني اجل الشمس شويه عشان علي بن ابي طالب يلحق يصلي العصر لا حول ولا قوه الا الا بالله وما صلش مع الظهر ليه يا اخوانا دي النقطه الأولى النقطه الثانيه لما بنقول ساعات إيه جمع تقديم وجمع تأخير جمع تقديم وجمع تأخير يعني إيه يعني ان انا ساعات اجمع الظهر في وقت العصر وساعات اجمع العصر في وقت الظهر الله لا اله الا الله طب ازاي ده اذا كانوا الاتنين باتنين بتصلوا في وقت واحد ما انت لو قلت الاتنين ممكن يتصلوا في وقت العصر فانت كده جعلت العصر وقت افهمكم تاني احنا عندنا جمع الصلوات جمع الصلوات في حاجه اسمها جمع تقديم وجمع تأخير يعني ممكن انا اخر الظهر لوقت العصر الله يبقى كده في وقت عصر او إيه اقدم العصر مع وقت الظهر يبقى كده عندي وقت الظهر يبقى عندي وقتين مش وقت واحد وإلا هذا المعتوه يكلمنا ما معنى جمع التقديم والتأخير اذن لو هم الاثنين بيتصلوا سواء في وقت الظهر او في وقت العصر يبقى ما فيش حاجه اسمها جمع تقديم وجمع تأخير الثنين بتصلوا وخلاص اذا قال لا ممكن اساسا يؤجل الظهر للعصر اذا العصر له وقت يبقى كده اصبح اربع أوقات مش ثلاثة يا ........... ولو ضفنا عليه برده نفس الحكاية تأخير تأخير المغرب مع العشاء او العشاء مع المغرب يبقى كده وقتين يبقى اصبحوا خمس أوقات يا ......... تبن لمره كام يا اخوانا عدوا معانا الثامنة تمانيه كده تمانيه جمع تقديم وجمع تأخير فلو هو على كلامه يبقى ما فيش حاجه اسمها جمع تقديم وجمع تأخير يبقى ما ينفعش اني انا أصلي الظهر مع العصر او العصر مع الظهر لان انا بصلي في وقت العصر الظهر يعني بأخر الظهر للعصر او بقدم العصر للظهر ولكن الناس دي ما بتقرا بتضحك على الغلاب والله العظيم الله المستعان ماشي ما تنساش يا ابو وجه بلاستيك علي بن ابي طالب صلاة العصر وما تنساش بالله عليك تقول لنا الى دي يعني إيه وما تنساش برضه بالله عليك تقوللنا جمع التقديم والتأخير في الصلوات يبقى كده خمس أوقات ولا ثلاثة أوقات بس وبرضو ما تنساش الآية 130 من سورة طه تفسرها لنا في تفسير البرهان وتفسير الطوسي وجميع التفاسير بتاعتك قالت عليها إيه لو سمحت يعني لو سمحت تعالوا بقى ندخل في الكتب الشيعيه ونشوف ماذا قالوا تمام تعالوا يا اخوانا في كتاب وسائل الشيعة للحر العاملي التبن جه عليا لا اله الا الله ينفع كده يلا معلش تعالوا نروح نشوف حاجه كده وسائل الشيعة للحرالعاملي هات كده يا حاج هات كده بيقول إيه

التعديل الأخير تم بواسطة سواها قلبي ; 02-24-2024 الساعة 01:18 PM
قديم 02-24-2024, 02:56 AM   #6
سواها قلبي
Senior Member

وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج 4 – الصفحة 125

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...pageno=125#top

- باب أنه إذا زالت الشمس فقد دخل وقت الظهر والعصر ويمتد إلى غروب الشمس، وتختص الظهر من أوله بمقدار أدائها، وكذا العصر من آخره.
[4692] 1 - محمد بن علي بن الحسين بإسناده عن زرارة، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: إذا زالت الشمس دخل الوقتان الظهر والعصر فإذا غابت الشمس دخل الوقتان المغرب والعشاء الآخرة.

وليد اسماعيل / اهو يا اخوانا اهو ما بجيب حاجه من عندي يبقى المعصوم عنده قال كم صلاة هنا كم وقت أهي عندك الفجر وقت وعندك وقتين وقت الظهر والعصر ووقت المغرب والعشاء يبقى خمس أوقات لذلك يا اخوانا دايما نقولوا الشيع إيه يا شيعي اقرا كتبك يا شيعي اقرا كتبك ما تبقى كده عشان ما تخلي حد يضحك عليك تبن للمره الكام يا اخوانا شكله هيعد وعد اللامي التاسع تسعة طيب ماشي يلا معلش احنا بنمشي واحده واحده لكن ان شاء الله هنوصل بصوا انا جمعتهم هنا وخلاص هات هات معلش هات من هنا وخلاص بما اروح اجيبهم لو عايزين المصادر يبقى بجيبوها عاد كده نكبر لهم بس الشاشه شويه بيقول إيه يا اخوانا ده في وسائل الشيعة كل ده في وسائل الشيعة

سواها قلبي / انا بحط لكم الروابط اللي قراها عمي وليد اسماعيل

وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج 4 – الصفحة 129

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...%D8%A9_128#top

]4708] 17- وبإسناده عن محمد بن علي بن محبوب، عن العباس، عن إسماعيل بن همام، عن أبي الحسن (عليه السلام)، أنه قال في الرجل يؤخر الظهر حتى يدخل وقت العصر: أنه يبدأ بالعصر ثم يصلي الظهر.

وليد اسماعيل / يصلي الظهر واحد بيسأله بيقول واحد يؤخر الظهر حتى العصر أهي ( أنه قال في الرجل يؤخر الظهر حتى يدخل وقت العصر ) يعني أخر الظهر لحد وقت العصر الله مش الاتنين بتصلوا في وقت واحد ونصلي الله اكبر الظهر وبعدين نصلي العصر على طول بعديه واحد بيساله واحد أخر وقت الظهر وقت الظهر لحد وقت العصر يبقى كده عندنا وقتين الله أكبر ماشي يلا

وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج 4 – الصفحة 128

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...%D8%A9_127#top

[4705] 14- وعنه، عن صالح بن خالد، عن صفوان الجمال، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: قلت: العصر، متى أصليها إذا كنت في غير سفر؟ قال: على قدر ثلثي قدم بعد الظهر.

أي بعد الظهر يعني واحد بيقول له إيه بيقول له انا صلي العصر امتى لو ما كنتش في سفر الله لو ما كنتش في سفر يعني في في السفر بنجمع بيقول له اهو أصلي العصر امتى لو ما كنتش في سفر يعني الراجل عارف انه هو في

السفر بيجمع الوقتين مع بعض الظهر مع العصر او العصر مع الظهر لكن هو بيساله

هات تاني كده

بيقول له إيه قال (: العصر، متى أصليها إذا كنت في غير سفر؟ قال: على قدر ثلثي قدم بعد الظهر. ) ثلثي قدم يا اخوانا هم كانوا بيقيسوا بالشمس كانوا بيقيسوا بالشمس يعني بعد ثلثي قدم يصلي إيه يصلي العصر بعد الظهر اذا كان الجمع يعني الله اكبر صليت الظهر وبعدين صليت العصر على طول يبقى ليه بيقول له الكلام ده والتاني ليه بيساله على غير سفر الله المستعان ماشي

وسائل الشيعة (الإسلامية) - الحر العاملي - ج 3 الصفحة 78

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...?pageno=78#top

باب وجوب المحافظة على الصلوات في أوقاتها 1 - محمد بن يعقوب، عن علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن يونس بن عبد الرحمان، عن عبد الرحمان بن الحجاج، عن أبان بن تغلب قال: كنت صليت خلف أبي عبد الله (ع) بالمزدلفة، فلما انصرف التفت إلى فقال: يا أبان الصلوات الخمس المفروضات من أقام حدودهن وحافظ على مواقيتهن لقى الله يوم القيامة وله عنده عهد يدخله به الجنة، ومن لم يقم حدودهن ولم يحافظ على مواقيتهن لقى الله ولا عهد له، إن شاء عذبه وإن شاء غفر له. وعن الحسين بن محمد، عن عبد الله بن عامر، عن علي بن مهزيار، عن ابن أبي عمير، عن عبد الرحمان بن الحجاج نحوه.

(: يا أبان الصلوات الخمس المفروضات من أقام حدودهن ) يبقى كل واحد ليه حد حدودهن ( وحافظ على مواقيتهن ) يبقى هنا بيتكلم على إيه خمس صلوات بخمس مواقيت خمس صلوات بخمس مواقيت ( لقى الله يوم القيامة وله عنده عهد يدخله به الجنة، ومن لم يقم حدودهن ) يبقى كل صلاة ليها حدود ( ولم يحافظ على مواقيتهن لقى الله ) ألى آخر الرواية

فهل يا ترى ابو تبن هيرد يبقى كده جمعنا له حوالي خمس أشياء الشيء الأول عايزينه ياتي لنا بتفسير الآية 130 من سورة طه من تفسير البرهان والطبرسي واي تفاسير عنده تمام هل هذه الآية تتكلم عن خمس أوقات كما كان قال معصوميه ام لا

السؤال الثاني من الى هل معنى الى يبقى في حاجات كده في النص ولا ما فيش السؤال الثالث جمع الصلوات لماذا يقال جمع اذا كانت هي مجموعه في وقت واحد اذا كانت مجموعه في وقت واحد ليه يقال جمع يبقى اذن هي متفرقه ولكن جمعت طب لما كانت متفرقه يبقى اذن دي لها وقت ودي لها وقت ولكن انا جمعتهم ويرد لنا لو سمحت على هذه الاحاديث وما ينسى صلاة العصر لماذا الله عز وجل أجل الشمس لعلي بن ابي طالب عندهم حتى يصلي العصر ليه ما صلاش مع الظهر الله المستعان يلا خير ان شاء الله يلا كفايه عليهم التبن ده بقى شحن لإنجلترا وفرنسا تبن انا والله تعالوا صح نسيت حاجه قبل ما نكمل معلش يا اخوانا قبل ما نكمل نسيت كان في كم فايل كده عاييز اقراه للناس بص يا اخوانا دي كتاب تهذيب الاحكام بصوا

تهذيب الأحكام - الشيخ الطوسي - ج 2 - الصفحة 252 – 253

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...%D8%A9_252#top

[1001] 38- فأما ما رواه الحسن بن محمد عن محمد بن أبي حمزة عن معاوية بن وهب عن أبي عبد الله عليه السلام قال: أتى جبرئيل عليه السلام رسول الله صلى الله عليه وآله بمواقيت الصلاة فأتاه حين زالت الشمس فأمره فصلى الظهر، ثم أتاه حين زاد الظل قامة فأمره فصلى العصر، ثم أتاه حين غربت الشمس فأمره فصلى المغرب، ثم أتاه حين سقط الشفق فأمره فصلى العشاء، ثم أتاه حين طلع الفجر فأمره فصلى الصبح، ثم أتاه من الغد حين زاد في الظل قامة فأمره فصلى الظهر، ثم أتاه حين زاد في الظل قامتان فأمره فصلى العصر، ثم أتاه حين غربت الشمس فأمره فصلى المغرب، ثم أتاه حين ذهب ثلث الليل فأمره فصلى العشاء، ثم أتاه حين نور الصبح فأمره فصلى الصبح ثم قال: ما بينهما وقت.

اظن بعد الحديث ده مافيش كلام والله العظيم يا اخوانا بصوا هات الشاشه كده

عندي كام وثيقه ولكن كفايه عليه كده احنا مش بتوع اللي احنا نقعد نرمي نرمي نرمي نرمي فصاحب صاحب الحق او طالب الحق يكفيه دليل وطالب الباطل لا يكفيه الف دليل فالله المستعان

قديم 03-05-2024, 02:18 AM   #7
سواها قلبي
Senior Member

يجب على كل سني وشيعي مشاهدة هذا المقطع، مهم جدا

إنشاء موضوع جديد إضافة رد