العودة   منتدى زين فور يو > ღ◐ منتديات زين فور يو العامة ◑ღ > منتدى عالـــم الجـــريـمـــــــــة

إنشاء موضوع جديد إضافة رد

قديم 08-19-2023, 05:19 AM   #11
سواها قلبي
Senior Member

الجمعة 18/أغسطس/2023
- 08:29 م

ابنة البلوجر هبة السيد: ماما كانت خدامة في البيوت.. وقعدتني من المدرسة عشان تطلع النقص اللي عندها عليا

كشفت التحقيقات في قضية البلوجر هبة سيد صاحبة قناة أم زياد وهبة بمواقع التواصل الاجتماعي، أقوال ابنة المتهمة هبه السيد والتي تدعي حبيبة ح. ع، البالغة من العمر 15 عاما، أمام جهات التحقيق، حقد والدتها عليها قائلة: ماما قعدتنى من المدرسة عشان تطلع النقص اللي عندها فيا، عشان في سني كانت خدامة.

التحقيقات في قضية البلوجر هبة السيد
وينشر القاهرة 24 أقوال ابنة البلوجر هبة السيد بالتحقيقات في القضية التي حملت رقم 7944 لسنة 2023 مركز الخصوص، والمتهمة فيها البلوجر هبة سيد صاحبة قناة أم زياد وهبة، وابنها وزوجها.

وجاء نص التحقيقات كما يلي:

س: ما صلتك بالمتهمة هبة سيد إبراهيم أحمد؟
ج: دي تبقى مامتي.

س: وما هي طبيعة عمل سالفة الذكر؟
ج:هي بتشتغل يوتيوبر وهي مالكة محتوى على اليوتيوب وعلى الفيس بوك وتيك توك.

س: وما هي أسماء الحسابات المملوكة لسالفة الذكر على مواقع التواصل الاجتماعي؟
ج: هي ليها حساب تجاري على تطبيق الفيس بوك باسم هبة سيد وليها قناة على اليوتيوب اسمها قناة أم زياد وهبة.

س: ما ظروف نشأتك؟
ج: أنا بابا شغال جزمجي في ورشة في باب الشعرية وماما ربة منزل وأخواتي هما محمد وزیاد وبعد كده هبة وبعد كده ماما خلفت أيلين في ۲۰۲۰ وقبل موضوع اليوتيوب ده كانت حياتنا طبيعية عادي زي أي بيت بس كانت حالتنا - المادية على قدها أوي، وبابا كان بيروح الشغل كل يوم وماما قاعده معانا، وساعتها بابا كان الراتب بتاعه يدوب معيشنا ومكنش بيسمح لنا أننا نجيب أي حاجة جديدة وماما كانت بتحاول تساعده أحيانا وكانت بتحاول تخلي حياتنا أحسن ومهتمة بينا أوي في دراستنا ولبسنا وكانت دايما مهتمة بيا، بس ماما كانت عصبية أوي وكانت بتتخانق معانا على اتفه سبب، وإحنا كنا زي أي بيت طبيعي، ماما بتخش جمعيات كتير عشان تحسن من مستوانا الاجتماعي ومكنش معانا أي موبايلات ولا أي حاجة خالص بس بعد موضوع السوشيال ميديا ماما هي اللي بقت بتصرف علينا لأننا كنا ممكن في الشهر الواحد ناخد من 7 لـ 10 آلاف جنيه.

س: وما مؤهلاتك العلمية؟
ج: أنا سابية الدراسة من 3 سنين وكنت ساعتها مخلصة أولى إعدادي.

س: وما سبب اهمالك لدراستك؟
ج: ماما هي السبب، قعدتني من الدراسة.

س: ولما؟
ج: ماما قعدتني معاها في البيت عشان أساعدها وانضف مطرحي ومطرح أخوتي.

س: وما تعليلك لذلك؟
ج: كانت بتطلع عقدة النقص اللي عندها عشان وهي في سني كانت بتشتغل خدامة في البيوت.

اعترافات ابنة البلوجر هبة سيد
س: وما مدى خبرتك باستخدام الحاسب الآلي والإنترنت؟
ج: أنا مليش في شغل ماما ومحمد ده بس كان أخري اتفرج على كرتون أو ألعاب ومحمد كان هو اللي بيجبهالنا على فلاشة.

س: وما بادرة إنشاء شقيقك محمد حمدي عبد المجيد حسابات والدتك؟
ج: محمد من صغره وهو ليه في الانترنت واليوتيوب وكده وهو اللي اقترح على ماما فكرة أننا نعمل فيديوهات زي وفاء " و" أحمد حسن وزينب" وقالنا إن الموضوع ده بيجيب فلوس حلوة ولما كنا بنشوفهم كنا بنبقى عايزين نبقى زيهم. ومعانا فلوس كتير.

س: ولما اختار شقيقك محمد حمدي عبد المجيد والدتك لإنشاء تلك الحسابات لها؟
ج: عشان ماما كانت قريبة لينا أوي ومعظم الوقت قاعدة معانا.

س وما أسماء تلك الحسابات؟
ج: كلهم كانوا بنفس الاسم باسم أم هبة وزياد واسم اليوزر كان (هبة سيد Heba Sayd)، وكان في صفحة ثانية باسم يوميات أم زياد وهبة ۲ ودي جوزها اللي اسمه حسن هو اللي عملها لأن ماما متعرفش تنشأ صفحة ومتعرفش تعمل المونتاج ده لأن حسن بيعمل شغل أي كلام على عكس محمد كان شاطر أوي في الموضوع ده.

س: ولما قامت بإنشاء تلك القناة الأخرى؟
ج: هي فتحتها عشان جوزها حرضها على كده عشان يقدروا يكملوا حياتهم عادي من غير ما أبقي موجودة فيها ولا محمد كمان كان عايز يطفشنا عشان ياخد المكسب كله لنفسه هو وماما ويخلي بابا بس اللي يصرف علينا.

التعديل الأخير تم بواسطة سواها قلبي ; 08-19-2023 الساعة 05:24 AM
سواها قلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-19-2023, 05:25 AM   #12
سواها قلبي
Senior Member

السبت 19/أغسطس/2023
- 03:04 ص

اليوم.. محاكمة البلوجر أم زياد ونجلها بتهمة الاتجار في البشر

أحمد عبد الباري

تنظر محكمة طنطا، اليوم السبت، أولى جلسات محاكمة البلوجر هبة السيد ونجلها، بتهمة الاتجار في البشر، واستغلال الأطفال وهم أبناء الأولى وشقيقات الثاني، لكسب المشاهدات وتحقيق الأرباح المالية.

محاكمة البلوجر هبة سيد الشهيرة بـ أم زياد
وفي وقت سابق، أحالت جهات التحقيق، المتهمة هبة السيد صاحبة قناة أم زياد وهبة، بمواقع التواصل الاجتماعي وابنها وزوجها إلى محكمة الجنايات، مع الأمر بضبط وإحضار الأخير وحبسه كالمتهمين الآخرين، احتياطيا على ذمة المحاكمة.

وأمرت جهات التحقيق بمعاقبتهم عما أسند إليهم من ارتكاب الأولى جريمة الاتجار بالبشر بتعاملها مع أشخاص طبيعيين هم أطفالها، حيث استخدمتهم بإظهارهم في مقاطع مرئية نشرتها عبر حساباتها بمواقع للتواصل الاجتماعي من أجل رفع نسب مشاهدتها للحصول من إدارات تلك المواقع على أرباح زائدة نظير تلك المشاهدات، واشترك معها المتهمان الآخران بطريقي الاتفاق والمساعدة في ارتكاب تلك الجريمة.

كما حصل القاهرة 24 على التحقيقات في قضية البلوجر هبة سيد صاحبة قناة أم زياد وهبة بمواقع التواصل الاجتماعي، وحوت أقوال نجل المتهمة أنها شهرت به وبأخته بسبب خلافات بينه وبين والدته، لعدم تصويره فيديو العيد لتنشره على مواقع للتواصل الاجتماعي من أجل رفع نسب مشاهداتها، للحصول من إدارة تلك المواقع على أرباح زائدة نظير تلك المشاهدات، نظرا لقضائه أيام العيد الثلاثة مع والده الذي طلق والدته.

وينشر القاهرة 24 أقوال نجل البلوجر هبة السيد بالتحقيقات في القضية التي حملت رقم 7944 لسنة 2023 مركز الخصوص، والمتهمة فيها البلوجر هبة سيد صاحبة قناة أم زياد وهبة، وابنها وزوجها.

وجاء نص التحقيقات كما يلي:

س: ما النفع العائد على المتهمة هبة سيد من جراء حساباتها على مواقع التواصل الاجتماعي؟
ج: هي بيدخل لها دخل شهري وكمان كانت بتحوش منه وبتصرف على البيت وعملت حساب في البنك الأهلى فرع ثروت وسط البلد في 2020 وكانت بتحوش فيه، وكمان قدرت من خلال الأرباح إنها تشتري بيتها الجديد اللي اتجوزت فيه بعد ما أمي اطلقت من أبويا.

س: ومنذ متى تم طلاق والدتك من والدك تحديدا؟
ج: من سنة.

س: وما سبب طلاق والدتك من والدك؟
ج: لأنهم كانوا في خلافات مع بعض بسبب إن أبويا ماكنش قادر يصرف على البيت.

س: ومع من كنت تقيم أنت وأشقاؤك تحديدًا؟
ج: أبويا وأمي اتفقوا اننا نعيش مع أمي وأننا نزوره السبت من كل أسبوع.

س: وما صلة والدتك بالمدعو حسن سمير مشالي؟
ج: ده يبقى جوز أمي بعد ما اطلقت من أبويا.

اعترافات نجل البلوجر هبة السيد
س: ما صلتك بما تم عرضه من كون أنك قمت بعلاقة غير شرعية مع شقيقتك؟
ج: ده الفيديو اللي أمي عملته ونزلته على اليوتيوب والفيسبوك والتيك توك.

س: ومن القائم بتصوير ذلك المحتوى وأعمال المونتاج له حال كونك قد قررت بالتحقيقات أنك المختص بذلك العمل؟
ج: معرفش مين اللي صور بس في الغالب ده جوز أمي حسن لأني متأكد إن أمي مش هي اللي صورته.

س: وكيف عرفت ذلك؟
ج: لأني من سنة 2018 ومن وأنا في ثانية إعدادي كنت أنا اللي ماسك شغل تصوير المحتوى اللي أمي بتقدمه على مواقع التواصل الاجتماعي وعارف كويس إمكانياتها وعارف كويس إنها مش بتعرف تصور أو تعمل مونتاج.

قديم 08-25-2023, 04:46 PM   #13
سواها قلبي
Senior Member

السبت 19/أغسطس/2023
- 06:49 م

قرار عاجل بضبط وإحضار متهم هارب في قضية البلوجر هبة السيد أم زياد

عماد حسانين
فارس فؤاد

قضت الدائرة الأولى جنايات الإرهاب والإتجار بالبشر بمجمع محاكم وادي النطرون، برئاسة المستشار سامح عبد الحكيم، وعضوية المستشار عبد الرحمن صفوت الحسيني والمستشار ياسر عكاشة والمستشار محمد مرعي، وأمانة سر أشرف حسن؛ بضبط وإحضار المتهم الثالث الهارب ومثوله أمام المحكمة مع باقي المتهمين في قضية محاكمة البلوجر هبة السيد المعروفة باسم أم زياد، بتهمة الإتجار بالبشر لجلسة اليوم الثالث من دور شهر أكتوبر.

قضية محاكمة البلوجر هبة السيد المعروفة باسم أم زياد
وكانت النيابة العامة، أقامت الدليل قبل المتهمين من خلال إجراءات التحقيقات التي باشرتها فور انتشار المقطع المصور الذي أذاعته المتهمة في أبريل الماضي وألّب الرأي العامّ، والتي انتهت إلى أنها وابنها قرّرا استغلال إظهار أطفالها في المقاطع التي يصورانها وينشرانها بالقنوات التي يتم إدارتها بمواقع التواصل الاجتماعيّ من أجل رفع نسب مشاهداتها لزيادة نسب الأرباح المأخوذة من إدارات تلك المواقع نظير النشر والترويج والمشاهدة، حتى إنّها لم تبال في المقطع الذي اتُّخذت إجراءات التحقيق بسببه بالتصريح بأمور تمسّ شرف وعرض أبنائها نظير جذب مزيدٍ من المشاهدات إلى قنواتها.

كما لم تول اهتمامًا بمحتوى المقاطع التي تستغلّ ظهور أبنائها فيها وسعت فقط لجني الربح منها بأيّ طريقٍ كان، وقد اتفق ابنها معها على ذلك، وساعدها هو وزوجها في إدارة تلك المواقع وجني الأرباح من المشاهدات.

ووقفت النيابة العامة على تلك الصورة للواقعة مما ثبت لديها من مشاهدة المقاطع المنشورة بالقنوات المذكورة، وما ثبت بإقرار المتهمة وابنها في التحقيقات بارتكاب الأركان المادية المكوّنة للجرائم المنسوبة إليهم، وسعيهم من النشر وإظهار الأطفال في المقاطع إلى جذب المشاهدين وزيادة الأرباح، وكذا ما شهد به كلّ من مطلقها وأطفالها المجنيّ عليهم، وخبير المجلس القوميّ للأمومة والطفولة من استغلال المتهمة لأطفالها لتحقيق أرباحٍ ماديةٍ وتعريضهم للخطر، وما أكّده ضابط الإدارة العامة لمكافحة الهجرة غير الشرعية من توصل تحرياته إلى صحة ارتكاب المتهمين الجرائم المنسوبة إليهم.

كما أقامت النيابة العامة الدليل قبلهم أيضًا مما ثبت من فحصها هاتف المتهمة المحمول وما يحتوي عليه من موادّ، وما ثبت بتقرير إدارة مكافحة جرائم تقنية المعلومات من إجراء الفحص الفنيّ لهذا الهاتف والحسابات المملوكة للمتهمة بمواقع التواصل الاجتماعيّ بعدما تحفظت عليها النيابة العامة -رقميًّا- خلال التحقيقات.

قديم 08-25-2023, 04:49 PM   #14
سواها قلبي
Senior Member

السبت 19/أغسطس/2023
- 06:17 م

قرار جديد من المحكمة بشأن صاحبة قناة أم زياد المتهمة بالإتجار بالبشر

فارس فؤادأجلت الدائرة الأولى جنايات الإرهاب والإتجار بالبشر بمجمع محاكم وادي النطرون، برئاسة المستشار سامح عبد الحكيم، وعضوية المستشار عبد الرحمن صفوت الحسيني والمستشار ياسر عكاشة والمستشار محمد مرعي، وأمانة سر أشرف حسن؛ أولى جلسات محاكمة البلوجر هبة السيد المعروفة باسم أم زياد، بتهمة الإتجار بالبشر لجلسة اليوم الثالث من دور شهر أكتوبر، للاطلاع والاستعداد للمرافعة كطلب دفاع المتهمة الأولى ولندب المحامي صاحب الدور عن المتهم الثاني، وأمرت المحكمة بضبط وإحضار المتهم الثالث الهارب ومثوله أمام المحكمة مع باقي المتهمين.

محاكمة البلوجر أم زياد بتهمة الإتجار بالبشر
وكانت النيابة العامة، أقامت الدليل قبل المتهمين من خلال إجراءات التحقيقات التي باشرتها فور انتشار المقطع المصور الذي أذاعته المتهمة في إبريل الماضي وألّب الرأي العامّ، والتي انتهت إلى أنها وابنها قرّرا استغلال إظهار أطفالها في المقاطع التي يصورانها وينشرانها بالقنوات التي يتم إدارتها بمواقع التواصل الاجتماعيّ من أجل رفع نسب مشاهداتها لزيادة نسب الأرباح المأخوذة من إدارات تلك المواقع نظير النشر والترويج والمشاهدة، حتى إنّها لم تبال في المقطع الذي اتخذت إجراءات التحقيق بسببه بالتصريح بأمور تمسّ شرف وعرض أبنائها نظير جذب مزيدٍ من المشاهدات إلى قنواتها.

كما لم تول اهتمامًا بمحتوى المقاطع التي تستغلّ ظهور أبنائها فيها وسعت فقط لجني الربح منها بأيّ طريقٍ كان، وقد اتفق ابنها معها على ذلك، وساعدها هو وزوجها في إدارة تلك المواقع وجني الأرباح من المشاهدات.

ووقفت النيابة العامة على تلك الصورة للواقعة مما ثبت لديها من مشاهدة المقاطع المنشورة بالقنوات المذكورة، وما ثبت بإقرار المتهمة وابنها في التحقيقات بارتكاب الأركان المادية المكوّنة للجرائم المنسوبة إليهم، وسعيهم من النشر وإظهار الأطفال في المقاطع إلى جذب المشاهدين وزيادة الأرباح، وكذا ما شهد به كلّ من مطلقها وأطفالها المجنيّ عليهم، وخبير المجلس القوميّ للأمومة والطفولة من استغلال المتهمة لأطفالها لتحقيق أرباحٍ ماديةٍ وتعريضهم للخطر، وما أكّده ضابط الإدارة العامة لمكافحة الهجرة غير الشرعية من توصل تحرياته إلى صحة ارتكاب المتهمين الجرائم المنسوبة إليهم.

كما أقامت النيابة العامة الدليل قبلهم أيضًا مما ثبت من فحصها هاتف المتهمة المحمول وما يحتوي عليه من موادّ، وما ثبت بتقرير إدارة مكافحة جرائم تقنية المعلومات من إجراء الفحص الفنيّ لهذا الهاتف والحسابات المملوكة للمتهمة بمواقع التواصل الاجتماعيّ بعدما تحفظت عليها النيابة العامة -رقميًّا- خلال التحقيقات.

وأهابت النيابة العامة بالجميع إلى ترك مثل هذا السلوك الذي اقترفه المتهمون، والذي هو مستغرب على مبادئ وقيم وتقاليد المجتمع المصريّ الأصيل، ودخيل عليه وغير مألوفٍ له، والذي دسّ إليه من أجل التأثير في ترابط الأسرة المصرية، ودفع الناس إلى فساد الأخلاق والتخلّي عن الأصول التي نشأ على هديها المصريون، ولهذه المناسبة تناشد النيابة العامة المؤسسات المعنية بأمن وسلامة المجتمع في كافّة جوانبه بمكافحة مثل هذا السلوك، وتوعية الناس بكيفية استخدام وسائل التواصل الاجتماعيّ فيما ينفعهم ولا يضرّهم، والتفرقة بين الدعاوى المزيفة لحرية التعبير الفوضويّة، والمبادئ المنضبطة لحريّة الإبداع الفنيّ والأدبيّ التي كفلها الدستور، وقصد منها النهوض بالفنون والآداب التي هي من ركائز المجتمع، وأحد أسباب تقدّمه وازدهاره.

التعديل الأخير تم بواسطة سواها قلبي ; 08-25-2023 الساعة 04:52 PM
قديم 08-25-2023, 04:54 PM   #15
سواها قلبي
Senior Member

السبت 19/أغسطس/2023
- 07:02 م

تحمل رضيعًا.. أول ظهور لـ البلوجر هبة أم زياد في المحكمة | صور

عماد حسانين
فارس فؤاد

ظهرت البلوجر هبة السيد، تحمل رضيعا مع نجلها المتهم بذات القضية في أولى جلسات محاكمتها بتهمة الإتجار بالبشر أمام الدائرة الأولى جنايات الإرهاب، والإتجار بالبشر بمجمع محاكم وادي النطرون.

وقضت الدائرة الأولى جنايات الإرهاب والإتجار بالبشر بمجمع محاكم وادي النطرون، برئاسة المستشار سامح عبد الحكيم، وعضوية المستشار عبد الرحمن صفوت الحسيني والمستشار ياسر عكاشة والمستشار محمد مرعي، وأمانة سر أشرف حسن؛ بتأجيل أولى جلسات محاكمة البلوجر هبة السيد المعروفة باسم أم زياد، بتهمة الإتجار بالبشر لجلسة الثالث من شهر أكتوبر، للاطلاع والاستعداد للمرافعة كطلب دفاع المتهمة الأولى ولندب المحامي صاحب الدور عن المتهم الثاني، وأمرت المحكمة بضبط وإحضار المتهم الثالث الهارب ومثوله أمام المحكمة مع باقي المتهمين.

وكانت النيابة العامة، أقامت الدليل قِبل المتهمين من خلال إجراءات التحقيقات التي باشرتها فور انتشار المقطع المصور الذي أذاعته المتهمة في إبريل الماضي وألّب الرأي العامّ، والتي انتهت إلى أنها وابنها قرّرا استغلال إظهار أطفالها في المقاطع التي يصورانها وينشرانها بالقنوات التي يتم إدارتها بمواقع التواصل الاجتماعيّ من أجل رفع نسب مشاهداتها لزيادة نسب الأرباح المأخوذة من إدارات تلك المواقع نظير النشر والترويج والمشاهدة، حتى إنّها لم تبال في المقطع الذي اتخذت إجراءات التحقيق بسببه بالتصريح بأمور تمسّ شرف وعرض أبنائها نظير جذب مزيدٍ من المشاهدات إلى قنواتها.

قديم 08-25-2023, 04:56 PM   #16
سواها قلبي
Senior Member

الأحد 20/أغسطس/2023
- 06:09 ص

ابني وبنتي ارتكبا الحرام.. مدير تحرير القاهرة 24 يكشف تفاصيل محاكمة هبة السيد بتهمة الاتجار بالبشر

فارس فؤاد

كشف الكاتب الصحفي فتحي سليمان، مدير تحرير القاهرة 24، ومحرر شؤون وزارة الداخلية، في بث مباشر عبرموقع القاهرة 24، عن تفاصيل جديدة في أولى جلسات محاكمة البلوجر هبة السيد المعروفة إعلاميا بـ أم زياد أمام الدائرة الأولي جنايات الإرهاب والاتجار في البشر مجمع محاكم وادي النطرون بتهمة الاتجار بالبشر.

محاكمة البلوجر هبة السيد

وقال سليمان: إن الدائرة الأولى جنايات الإرهاب والاتجار بالبشر بمجمع محاكم وادي النطرون برئاسة المستشار سامح عبد الحكم، وعضوية المستشار عبد الرحمن صفوت الحسيني والمستشار ياسر عكاشة والمستشار محمد مرعي، وأمانة سر أشرف حسن؛ قضت بتأجيل أولى جلسات محاكمة البلوجر هبة السيد المعروفة باسم أم زياد، بتهمة الاتجار بالبشر لجلسة الثالث من شهر أكتوبر، للاطلاع والاستعداد للمرافعة كطلب دفاع المتهمة الأولى ولندب المحامي صاحب الدور عن المتهم الثاني.

وتابع مدير تحرير القاهرة 24 خلال بث مباشر، أن البلوجر هبه السيد الشهيره بأم زياد استغلت أطفالها في محاولة الربح من مواقع التواصل الاجتماعي وتحقيق مشاهدات.

وأردف سليمان أن هيئة المحكمة قضت برئاسة المستشار سامح عبد الحكم، وعضوية المستشار عبد الرحمن صفوت الحسيني والمستشار ياسر عكاشة والمستشار محمد مرعي، وأمانة سر أشرف حسن، بضبط وإحضار المتهم الثالث الهارب، ومثوله أمام المحكمة مع باقي المتهمين.

وكانت النيابة العامة قد أحالت هبه السيد إبراهيم والمتهم محمد حمدي الذي يبلغ من العمر 18 سنة ثالثة ثانوي، والمتهم حسن سمير الهارب زوج البلوجر هبة السيد، وذلك بسبب في الفتره من 2018 حتي 29 إبريل الماضي دائرة قسم شرطة الخصوص، ارتكبت البلوجر هبه السيد في الاتجار بالبشر والمجني عليهم هما، زياد وحبيبة أبنائها في نشر مقاطع علي حساباتها في مواقع التواصل الاجتماعي، بغرض الحصول علي أرباح نظير تلك المشاهدات.

واستكمل سليمان:أن المتهم الثاني هتك عرض شقيقته الصبية حبيبة، والتي لم يبلغ عمرها 18 سنة، بأن جاءها أكثر من مرة، ولمس موضع عفتها، وذلك بهتك عرضها، وبحسب التحقيقات فقد اعتدى المتهمان، علي المبادئ الأسرية في المجتمع المصري.

قديم 08-25-2023, 04:58 PM   #17
سواها قلبي
Senior Member

الأحد 20/أغسطس/2023
- 11:37 ص

خليته ضرب نفسه بالشبشب.. طليق البلوجر هبة السيد: اتصدمت لما عرفت أن ابني عاشر أخته

كشفت التحقيقات في قضية البلوجر هبة السيد صاحبة قناة أم زياد وهبة بمواقع التواصل الاجتماعي، أقوال طليق البلوجر هبة السيد، والذي يدعى حمدي.ع، البالغ من العمر 52 عاما، ووجهت جهات التحقيق إلى المتهمة هبى السيد تهمة الاتجار بالبشر، بتعاملها في أشخاص طبيعيين هم أطفالها، حيث ظهرت في مادة على مواقع التواصل الاجتماعي تحت عنوان: مسكت ابني مع أخته في أوضة النوم بيعاشرها.

وينشر القاهرة 24 أقوال طليق البلوجر هبة السيد بالتحقيقات في القضية التي حملت رقم 7944 لسنة 2023 مركز الخصوص، والمتهمة فيها البلوجر هبة سيد صاحبة قناة أم زياد وهبة، وابنها وزوجها.

وجاءت أقول طليق البلوجر هبة السيد بالتحقيقات كما يلي:-
طليق البلوجر هبة السيد: هبة طليقتي كانت طالعة تتكلم على على محمد وحبيبه "أبنائي" بطريقة مش كويسة، وكانت بتقول إنها شافتهم في وضع مخل مع بعض في البيت القديم بتاعنا، وأنها شافت محمد ابني مع أخته في الأوضة في وضع مش كويس، وأنها قالت لي وأنا مخدتش موقف واستكفيت بأني قولت له خد الشبشب واضرب بيه نفسك، وكانت مطلعة معاها عيالي زياد وهبة بتشهدهم على أنهم شافوا أخوهم محمد بيعمل كده مع حبيبة كذا مرة في لبيت بتاعى، والكلام ده محصلش، وكانت بتقول ـن ابنها محمد كان بيتكلم مع واحد على التليجرام عليها بطريقة مش كويسة، وانها اتصدمت لما شافت المحادثات اللي بينهم.

وتابع طليق البلوجر هبة السيد: أخت طليقتي اتصلت عليا وقالت لي أن حسن جوز هبة هو اللي ضغط عليها وخلاها تنزل الفيديو اللى بتقول فيه أن عيالها بيعملوا حاجات مش مضبوطة مع بعض، وكمان هبة طليقتي كانت كلمتني من تليفون جوزها بعد ما نشرت الفيديو اللي بتتكلم فيه عن عيالها بحوالي 4 أيام وطلبت مني أني أمسح فيديو أنا كنت عاملة على قناتي على اليوتيوب قناة “أبو زياد وهبة”، وكنت يوضح فيه سبب الطلاق، وكنت بقول فيه أن مراتي انطلقت منى واتجوزت بتاع المطبخ، وأنا رفضت أني أمسح الفيديو ده، وطلبت منها تتأسف وفعلًا تأسفت وسألتها أنت ليه قولتي كدا فهي قالت لي عيالك مبيسمعوش الكلام وشدينا مع بعض أنا وهي فالكلام، وشتمنا بعض وقفلنا.

وأضاف طليق البلوجر هبة السيد: الفيديو اللي اتنشر أنا مش فاكر هما نزلوه على القناة القديمة الأول ولا الجديدة، بس هو نزل والناس المتابعين بتوعها شافوه وهي ضغطت على عيالي زياد وهبة هي وحسن عشان يظهروا في الفيديو وقالت لهم أنا اللي بصرف عليكم اسمعوا كلامي وهجبلكوا حاجات حلوة واسمعوا كلام بابا.

وأشار طليق البلوجر هبة السيد: بالنسبة لادعاء طليقتي بوجود علاقة بين محمد ابني واخته هي فعلًا من حوالي 3 سنين صحتني من النوم وقالت لي أنا شوفت ابنك مع بنتك في وضع مخل، وكانت عمالة تصوت وأنا عارف ان هي مندفعة في التصرفات بتاعتها روحت قاعد على الكنبة اللى في الصالة، وندهت لمحمد وسألته ايه اللى حصل قال لي أنا حسيت أني في عالم تاني أنا موهوم مش عارف فيه إيه، ومقلش أنه عمل حاجة أو معملش، وعشان اسکت طلیقتي روحت قولتله اضرب نفسك بالشبشب اللى على الأرض ده وراح ضارب نفسه بيه، وتانى مرة في الفيديو كانت بتقول أن عيالي هما وزياد شافوا محمد بيعمل حاجات وحشة مع اخته، وهما عندى في البيت والكلام ده محصلش وهبه طليقتي بتكدب، ولو كان الكلام ده حصل كنت هعرف لأن حبيبه كانت بتنام جنبي هي وأخواتها البنات ومحمد وزياد كانوا بيناموا على الكنبة في نفس الأوضة.

قديم 08-25-2023, 05:02 PM   #18
سواها قلبي
Senior Member

الأحد 20/أغسطس/2023
- 02:44 م

طليق البلوجر هبة السيد: بنتي لسه بنت بنوت وأخوها اعترف بهتك عرضها

إيهاب أبو رية
- أحمد عبد الباري

كشفت التحقيقات في قضية البلوجر هبة السيد صاحبة قناة أم زياد وهبة بمواقع التواصل الاجتماعي، أقوال طليق البلوجر هبة السيد، الذي يدعى حمدي.ع، البالغ من العمر 52 عاما، ووجهت جهات التحقيق إلى المتهمة هبة السيد تهمة الإتجار بالبشر، بتعاملها في أشخاص طبيعيين هم أطفالها؛ حيث ظهرت في مادة على مواقع التواصل الاجتماعي تحت عنوان: مسكت ابني مع أخته في أوضة النوم بيعاشرها.

وينشر القاهرة 24 أقوال طليق البلوجر هبة السيد بالتحقيقات في القضية التي حملت رقم 7944 لسنة 2023 مركز الخصوص، والمتهمة فيها البلوجر هبة سيد صاحبة قناة أم زياد وهبة، وابنها وزوجها.

وجاءت أقوال طليق البلوجر هبة السيد بالتحقيقات كما يلي:
طليق البلوجر هبة السيد: بعد ما مراتي صورت الفيديو ونشرت على صفحتها قصة علاقة ابني محمد وأخته حبيبة أنا بقيت شاكك وعايز أطمن على بنتي فوديتها لدكتورة نسا وتوليد بعد موضوع الفيديو دا بحوالي 3 أيام وفحصنا غشاء البكارة والدكتورة قالتلي بنتك تمام مفيهاش حاجة ولسه بنت بنوت.

وبسؤال طليق البلوجر هبة السيد بالتحقيقات عن اعتراف نجله محمد بهتكه لعرض شقيقته عدة مرات وفي أزمنة مختلفة؟

ج: أنا مشوفتش حاجة من الكلام ده وهو ما دام اعترف خلاص يستحق جزاؤه لكن أنا مشوفتش حاجة من الكلام ده.

س: وما قولك وقد شهدت ابنتك حبيبة بهتك المتهم محمد حمدي عبد المجيد عرضها عدة مرات وفي أزمنة مختلفة؟

ج: أنا مشوفتش حاجة من الكلام ده.

س: وما تعليلك لما شهدت به إذن؟

ج: زي ما قلت قبل كده هو محمد طالما اعترف ي
اخد جزاؤه لكن أنا مشوفتش حاجة زى كده.

س: وما قصد المتهمة هبة السيد من الادعاء على ابنها محمد بذلك؟

ج: عشان محمد ابني كان عندي من يوم الوقفة ومرحلهاش غير تاني يوم العيد هو وأخته حبيبة وهي كانت منبهة عليهم يقعدوا شوية ويرجعوا وهما مسمعوش كلامها ولما رجعولها راحت واخدة التليفون بتاع محمد ابني وطردته هو وأخته، وابني بعد ما طردته من البيت نزل السايبر وقفلها الحسابات بتاعتها اللي بيديرهالها اللي موجودة على الفيس بوك واليوتيوب.

قديم 08-25-2023, 05:05 PM   #19
سواها قلبي
Senior Member

الإثنين 21/أغسطس/2023
- 12:52 M (- 12:52 م)

تاجرت بأبنائها من أجل الأموال.. ننشر تلاوة ممثل النيابة العامة لأمر إحالة البلوجر أم زياد ونجلها وزوجها للجنايات | فيديو

عماد حسانين
مصطفى درغام

حصل القاهرة 24 على مقطع مصور من داخل محكمة وادي النطرون، في جلسة محاكمة هبة السيد، والشهيرة بالبلوجر أم زياد، خلال تلاوة أمر الإحالة من قبل ممثل النيابة العامة في القضية، والذي طالب بتوقيع أقصى عقوبة على المتهمة ونجلها وزوجها الهارب، طبقًا لمواد الاتهام الواردة بأمر الإحالة، في جريمة هتك العرض والإتجار بالبشر، واستغلال أطفال طبيعيين لتحقيق نسب مشاهدات عالية، وجني الأرباح.

قضية البلوجر هبة السيد الشهيرة بأم زياد
وقال ممثل النيابة العامة في جلسة محاكمة البلوجر أم زياد ونجلها وزوجها الهارب، برئاسة المستشار سامح عبد الحكم، وعضوية المستشار عبد الرحمن صفوت الحسيني والمستشار ياسر عكاشة والمستشار محمد مرعي، وأمانة سر أشرف حسن، أن النيابة العامة أحالت المتهمة هبة سيد إبراهيم احمد والمتهم محمد حمدي عبد المجيد أحمد عمره 18 طالب بالصف الثالث الثانوي، والمتهم حسن سمير محمود محمد مشالي - هارب لأنهم في الفترة من عام 2018 حتى 29 أبريل 2023 بدائرة قسم شرطة الخصوص- محافظة القليوبية.

ارتكبت جريمة الاتجار بالبشر، بأن تعاملت في أشخاص طبيعيين هم أبنائها المجني عليهم هبة حمدي عبد المجيد، زياد حمدي عبد المجيد، إيلين حمدي عبد المجيد، حبيبة حمدي عبد المجيد، بأن استخدمتهم بإظهارهم في مقاطع مرئية نشرتها عبر حساباتھا بمواقع للتواصل الاجتماعي من أجل رفع نسب مشاهدتها للحصول من إدارات تلك المواقع على أرباح زائدة نظير تلك المشاهدات، حال كونها من أصول المجني عليهم، وهم أطفال لم تتجاوز أعمارهم الثامنة عشر عاما على النحو المبين بالتحقيقات.

وذكرت التحقيقات أن هبة سيد الشهيرة بأم زياد استغلت أطفالها تجاريًا بأن أظهرتهم في مقاطع مرئية نشرتها بحساباتها الشخصية بمواقع للتواصل الاجتماعي من أجل رفع نسب مشاهدتها للحصول من إدارات تلك المواقع على أرباح زائدة نظير تلك المشاهدات وقد وقعت تلك الجريمة من بالغة على أطفال وارتكبتها والدتهم على النحو المبين بالتحقيقات. السابقين - في حالة تحدد سلامة تنشتأتهم الواجب توافرها لهم بأن عرضت أخلاقهم للخطر، وعرضتهم داخل الأسرة للاستغلال التجاري، وقد وقعت تلك الجريمة من بالغة على أطفال وارتكبتها والدتهم على النحو المبين بالتحقيقات. عرضت أطفالها للخطر بأن أوجدت الأطفال المبينة أسمائهم في بندي الاتهام.

واشتركا المتهمان الثاني والثالث بطريقي الاتفاق والمساعدة مع المتهمة الأولى في ارتكاب الجرائم المبينة ببنود الاتمام السابقة، بأن اتفق المتهم الثاني معها على التعامل في أشخاص طبيعيين هم أشقائه المجني عليهم المبينة أسمائهم ببعد الاتهام الأول باستخدامها إياهم بإظهارهم في مقاطع مرئية منشورة عبر حساباتها بمواقع للتواصل الاجتماعي من أجل رفع نسب مشاهدتها للحصول من إدارات تلك المواقع على أرباح زائدة نظير تلك المشاهدات، وساعدها والمتهم الثالث في تلك الجريمة بإدارة تلك الحسابات وتصوير المقاطع وإعدادها للنشر ونشرها وترويجها، كما اضطلع المتهم الثاني بإدارة وتسهيل تحصيل الأرباح المكتسبة من إدارات مواقع التواصل الاجتماعي المذكورة نظير نشر المقاطع المشار إليها وزيادة نسب مشاهدتها، وقد تمت تلك الجرائم بناء على ذلك الاتفاق وتلك المساعدة على النحو المبين بالتحقيقات.

المتهم الثاني أيضا هتك عرض شقيقته الصبية والتي لم يبلغ سنها ثماني عشرة سنة كاملة بغير قوة أو تحديد بان جاءها أكثر من مرة وحسر عنها ملابسها ولامس مواطن عفتها بيديه وعضوه الذكري قاصدا من ذلك هتك عرضها، وقد وقعت تلك الجريمة من بالغ على طفلة على النحو المبين بالتحقيقات، كما أن المتهمان الأولى والثالث أيضا، اعتديا على المبادئ والقيم الأسرية في المجتمع المصري، بأن أعدا ونشرا عبر الشبكة المعلوماتية مقطعا مصورا صرحت المتهمة فيه علنا عن جريمة هتك ابنها المتهم الثاني عرض شقيقته الطفلة المجني عليها على النحو المبين بالتحقيقات.

وجاء في أمر الإحالة أن المتهمون جميعا أيضا، استخدموا وأداروا حسابات خاصة على شبكة معلوماتية بهدف ارتكاب جرائم، بأن استخدموا وأداروا حسابات على مواقع حقيقية.

وأجلت الدائرة الأولى جنايات الإرهاب والإتجار بالبشر بمجمع محاكم وادي النطرون، برئاسة المستشار سامح عبد الحكم، وعضوية المستشار عبد الرحمن صفوت الحسيني والمستشار ياسر عكاشة والمستشار محمد مرعي، وأمانة سر أشرف حسن؛ أولى جلسات محاكمة البلوجر هبة السيد المعروفة باسم أم زياد، بتهمة الإتجار بالبشر لجلسة اليوم الثالث من دور شهر أكتوبر، للاطلاع والاستعداد للمرافعة كطلب دفاع المتهمة الأولى ولندب المحامي صاحب الدور عن المتهم الثاني، وأمرت المحكمة بضبط وإحضار المتهم الثالث الهارب ومثوله أمام المحكمة مع باقي المتهمين.

الفيديو
https://www.facebook.com/watch/?v=307491831654129

قديم 08-25-2023, 05:07 PM   #20
سواها قلبي
Senior Member

الإثنين 21/أغسطس/2023
- 02:57 m (02:57 م)

طليق البلوجر هبة السيد: علّمت عيالي الكدب وشهّرت بيهم عشان ريتش القناة

إيهاب أبو رية

كشفت التحقيقات في قضية البلوجر هبة السيد صاحبة قناة أم زياد وهبة بمواقع التواصل الاجتماعي، أقوال طليقها الذي يدعى حمدي.ع 52 عاما.

ووجهت جهات التحقيق إلى المتهمة هبة السيد تهمة الإتجار بالبشر، بتعاملها في أشخاص طبيعيين هم أطفالها؛ حيث ظهرت في مادة على مواقع التواصل الاجتماعي تحت عنوان: مسكت ابني مع أخته في أوضة النوم بيعاشرها.

وينشر القاهرة 24 أقوال طليق البلوجر هبة السيد بالتحقيقات في القضية التي حملت رقم 7944 لسنة 2023 مركز الخصوص، والمتهمة فيها مع ابنها وزوجها.

وجاءت أقوال طليق البلوجر هبة السيد بالتحقيقات كما يلي:

هبه طليقتي طلعت قدام الناس والمتابعين اللى موجودين على قناتها على اليوتيوب وحسابها (الاكونت) التجارى على فيس بوك، تقول على عيالها محمد وحبيبة إنهم بيناموا مع بعض وتفضحهم، وحتى لو هما كانوا بيعملوا كده المفروض متطلعش قدام الناس كلها وتتكلم عليهم بالطريقة دى وتشهر بيهم.

وتابع طليق البلوجر هبة السيد: نفترض إن الكلام ده صحيح ليه جاية تحكي عند متابعينها بعد ما عدا على الموضوع 3 سنين وهي عملت كده عشان محمد ابني لما هي طردته من البيت هو وحبيبة أول ما رجعوا من الزيارة بتاعتي تاني يوم العيد الساعة 2:00 بالليل اتأثر نفسيًا وراح نازل السايبر ووقف الحساب المالي بتاع فيس بوك اللي كان عامله لأمه وبيديرلها عشان هي طردته من البيت ونفسه صعبت عليه وده السبب الرئيسي اللي خلاها تعمل الفيديو وهي قصدها تنتقم من محمد وشهّرت بيه هو واخته حبيبة ومفكرتش في حد فيهم.

وأضاف: بعد ما نشرت الفيديو وشهرت بولادي انا اتخرب بيتي ومبقتش عارف أودي وشي فين من الناس عشان الكلام ده ميصحش يتقال وكمان ولادي أكيد اتضروا نفسيا لما يسمعوا من أمهم إن أخوهم بينام مع اخته، وهي علمت العيال الكدب وأجبرتهم يظهروا في الفيديو اللي أنا شوفته واللي اتنشر على قناتها على اليوتيوب وعلى فيس بوك بحجة إنها بتشهدهم على اللي شافوه مع إن ابني محمد معملش حاجة مع أخته وكمان اتكلمت على عيالها محمد وحبيبة انهم بيناموا مع بعض قدام العيال الصغيرة، والكلام ده يأثر عليهم وكمان قبل كدة طلعت عيالي في فيديو يكدبوا ويقولوا إن الشقة الجديدة اتسرقت بالكدب، وهي أصلا متسرقنش عشان تعلي نسب المشاهدة على القناة.

إنشاء موضوع جديد إضافة رد