العودة   منتدى زين فور يو > ღ◐ منتديات زين فور يو العامة ◑ღ > منتدى خاص بـ وليد إسماعيل لتعليم الشيعة الدين الصحيح والرد على الشبهات

إنشاء موضوع جديد إضافة رد

قديم 03-28-2024, 01:19 PM   #1
سواها قلبي
Senior Member

افتراضي بطلان خمس المكاسب من كتب الشيعة أنفسهم وروايات مضحكة

#وليد_إسماعيل_الدافع|701|الدافع يثبت بطلان خمس المكاسب من كتب الشيعة أنفسهم وروايات مضحكة

وليد اسماعيل / بص يخوانا هنا بيقول ايه كتاب اسمه المقنعة تمام بيقول ايه

المقنعة - الشيخ المفيد – الصفحة 285 – 286

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...8%AD%D8%A9_283

الرواية /
وقد اختلف قوم من أصحابنا في ذلك عند الغيبة، وذهب كل فريق منهم فيه إلى مقال: فمنهم من يسقط فرض إخراجه لغيبة الإمام،

وليد اسماعيل / يقرأ الرواية ويعلق عليها /

يسقط فرض إخراجه لغيبة الإمام / يعني يسقط الآية يسقط الخمس يعني يسقط الآية تمام فالله المستعان ولو قالوا لا إسقاط بس فقط اللي هو خمس المكاسب ليه عرفونا ليه عرفونا ليه تمام يبقى إسقاط الخمس سبحان الله يعني هم أساسا لما اصطنعوا الكذبة ديت مش عارفين يبررها مش عارفين يعملوا فيها ايه فهنا بيقوللك ايه /

وقد اختلف قوم من أصحابنا في ذلك عند الغيبة، وذهب كل فريق منهم فيه إلى مقال: فمنهم من يسقط فرض إخراجه لغيبة الإمام، وما تقدم من الرخص فيه من الأخبار.
وبعضهم يوجب كنزه، وتناول (8)، خبرا ورد: أن الأرض تظهر كنوزها عند ظهور القائم مهدي الأنام (1) (2). وأنه عليه السلام إذا قام دله الله سبحانه، وتعالى (3) على الكنوز، فيأخذها من كل مكان.

وليد اسماعيل / يوجب كنزه / يعني يحفر حفرة وحط فيها يحط فيها الفلوس لحد ما يخرج الإمام يجي واحد تاني يدور رايح يخدها الله المستعان وبعضهم يوجب كنزه وتناول خبرا ورد ان الارض تظهر كنزها يعني انت ادفن بس الكنز ان شاء الله ولما يجي الإمام الكنوز اللي موجوده في الارض حتطلعله خلاص يخوانا انا عندي مراره والله العظيم انا عندي مراره والله العظيم اقسم بالله الناس دي يعني لولا انهم يعلمون ان من يقرأ هذه الكتب وهذه الأراء خفاف العقول لما كتبوا هذا الكلام الله

على فكره ده المفيد ده يعني الكلام ده كلام المفيد يلا خير ان شاء الله بص يخوانا في صراط النجاء للخوئي بيقول ايه

صراط النجاة - الميرزا جواد التبريزي - ج 1 – الصفحة 499

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...pageno=499#top

سؤال 1396: بعض الأشخاص في الدول الغربية يسرقون من الشركات التابعة للدولة الكافرة ثم يأتون بهذه الأموال ويقولون نريد أن نخمسها!
فما حكم هذه الأموال وكيف يتم الخمس فيها، وهل تصبح حلالا بعد اخراج الخمس منها؟

التبريزي: لا تجوز السرقة المزبورة لما فيه من المهانة على المسلمين، وإذا ارتكب ذلك يجب فيه الخمس كسائر الأموال وتصبح حلالا، إن شاء الله تعالى، والله العالم.

وليد اسماعيل / لا تجوز السرقة المزبورة لما فيه من المهانة على المسلمين، وإذا ارتكب ذلك / خمسها يعني انت خلاص ارتكبتها مش ترجع الفلوس لأصحابها لا طالما انت سرقتها وخلاص حصل المراد يعني انت ما تعملهاش عشان ما تبقاش مهان لكن لو حصل المراد وسرقتها ماخدلي بالك ما ترجعش لأصحابها تاني لا انت تديها لنا بقى يعني تدينا منها خمس وتصبح حلال الله المستعان

بص يخوانا كتاب صراط النجاة بيقول ايه سؤال 578

صراط النجاة - الميرزا جواد التبريزي - ج 2 – الصفحة 186

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...pageno=186#top

سؤال 578: الهدية مثل الساعة أو القلم أو الكتاب إذا لم تستعمل حتى مرت عليها سنة فهل يجب فيها الخمس؟

الخوئي: نعم يجب تخميسها.

التبريزي: إذا كان مالا حقيرا فلا خمس فيه.

وليد اسماعيل / اختلفوا الثنين طب الأول اخد بكلام المعصوم والثاني اخد بكلام مين طب الثاني اخد بكلام المعصوم طب الاول اخد بكلام مين الله المستعان وليه ما الاختلاف اساسا عند الشيعة اذا قالوا ان الاختلاف نتج من كلام الفقهاء احنا مالنا من الفقهاء مش المفروض ان احنا بناخد دينا من المعصوم امال ايه فايدة المعصوم لما الفقهاء بقى يختلفوا واي محشي في اي حل ما في زباين ولا ايه

بص يخوانا في رواية تعالوا نركز فيها شويه عقبال لما ناخد عماد شيعي بيقول ايه هات كده نكبر هنا كده

كتاب اسمه إعلام الورى طبعا الرواية صحيحه بيقول ايه كتاب /

إعلام الورى بأعلام الهدى - الشيخ الطبرسي - ج 2 – الصفحة 271

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...8%AD%D8%A9_257

الرواية /
وأما الخمس فقد أبيح لشيعتنا، وجعلوا منه في حل إلى وقت ظهور أمرنا لتطيب ولادتهم ولا تخبث.

وليد اسماعيل / وأما الخمس فقد أبيح لشيعتنا / الخمس فقد أبيح لشيعتنا / ركزوا اعدها المره التالثة والرابعة والخامسة والعاشرة لحد ما تدخل دماغ الشيعي قبل السني بيقول ايه / وأما الخمس فقد أبيح لشيعتنا وجعلوا منه في حل /

يبقى الخمس المفروض يتاخد مين من غير الشيعة
مش من الشيعة ويرد للشيعة شلون ازاي يعني كل ما هو شيعي المفروض هو اللي ياخد الخمس اهو / إلى وقت ظهور أمرنا / اللي هو الامر يعني او ولادته الى آخره يعني اساسا اي خمس المفروض ما يتخدش من الشيعي يتاخد من غير الشيعي اهو ها تاني كده

/ وأما الخمس فقد أبيح لشيعتنا وجعلوا منه في حل / مين اللي جعله الضمير عائد على من على الشيعة يعني هم في حل من الخمس طب ازاي في حل من الخمس ويدفعوا الخمس شلون لذلك لن تجد معمم ولا محاور يدخل ولو ليه ربع ساعه يتكلم والله المستعان
سواها قلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-13-2024, 02:50 AM   #2
سواها قلبي
Senior Member

الروايات اللي قراها عمي وليد تلقاها تحت الفيديو مع الروابط دش عالرابط وتأكد من الموقع

#وليد_إسماعيل_الدافع|701|الدافع يتحدى المعممين والمراجع بإثبات الخمس ..ويطرح روايات تهدم الخمس

وليد اسماعيل / تفضل يا علي
الشيعي / السلام عليكم
وليد اسماعيل / وعليك السلام تفضل
الشيعي / كيف صحتك استاذ وليد ان شاء الله مرتاح
وليد اسماعيل / الحمد لله مرتاح

الشيعي / الله يحفظك استاذ وليد بالنسبة للموضوع اللي طارحه اليوم جنابك طبعا الموضوع احنا أيضا هم سألنا بيه في بعض المشايخ وبعض طلبة العلم هذا الموضوع لا يوجد عليه دليل لا في زمن النبي عليه الصلاة ولا في زمن الخلفاء من بعده

وليد اسماعيل / صحيح
الشيعي / نعم لكن يقولون في اجوبته يعني لأن احنا نسألهم يقولون في اجوبته ان هذا الأمر هو أمر مولوي يعني هذا أمر مولوي قد أمر به ولي أمر المسلمين اللي هو الإمام الجواد سلام الله عليه فهو حينما أمر به فتعرف انت الشيعة من ضمن عقائدهم يلتزمون بقول الإمام ذلك إلتزموا بهذا القول ودفعوا خمس أرباح المكاسب ولكن هذا خمس أرباح المكاسب لا يوجد عليه في في حياة النبي عليه الصلاة وآله دليل لا يوجد دليل عليه وإنما أمر فتكون اجوبته بهذا الشكل استاذ وليد

وليد اسماعيل / طيب انا انا دلوقتي انت بتقولوا ان هو هو يعني بيقولوا ان ده أمر مولوي يعني أمر رباني يعني أمر إلهي المفروض ان الأمر الإلهي ده يكون عليه دليل يعني احنا دلوقتي مثلا لو افترضنا ان الآية عليها اشكال يبقى الآية اللي عليها اشكال المفروض تفسر بحديث طب لا يوجد حديث واحد عند الشيعة بان النبي صلى الله عليه وسلم اخذ ألخمس من المسلمين ولا علي ولا الحسن ولا الحسين ولا علي زين العابدين ولا ولا ولا ولا حتى نصل الحسن العسكري ما فيش حديث واحد عندكم يا شيعة يقول ان الخمس يؤخذ من المسلمين تعال نقرأ كده بوجوده كده تعال نقرأ في تهذيب الأحكام بيقول ايه :

تهذيب الأحكام - الشيخ الطوسي - ج 4 – الصفحة 124

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...D%D8%A7%D9%84.

(359) 16- فاما ما رواه الحسن بن محبوب عن عبد الله بن سنان قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: ليس الخمس إلا في الغنائم خاصة.
فالمراد به : ليس الخمس بظاهر القرآن إلا في الغنائم خاصة لأن ما عدا الغنائم التي أوجبنا فيها الخمس إنما يثبت ذلك كله بالسنة، ولم يرد عليه السلام انه ليس فيه الخمس على كل حال.

وليد اسماعيل / يبقى المعصوم هنا بيحدد ايه ان الخمس في الغنائم خاصة طب عندنا سؤالين بقى هنا
هو قال ليس الخمس الا في الغنائم خاصة هل يقصد بها الخمس اللي هو في المكاسب لو قالوا ان الغنيمة أيضا في المكاسب يبقى ابي عبد الله مش فاهم حاجه لو قالوا هنا يقصد الغنيمة بمعنى غنيمة الحرب يبقى كده خرجوا من الخمس فهم الآن بين كفي رحى اما ان يقولوا ان المعصوم قال الخمس في غنائم خاصة فقط والغنائم الخاصة هنا يعني المكاسب يبقى كده الدنيا وقعت منهم ولو قالوا العكس الدنيا وقعت منهم طب تعال بقى نسمع صاحب الكتاب اللي هو الطوسي بيقول ايه:

( فالمراد به : ليس الخمس بظاهر القرآن إلا في الغنائم خاصة )

يعني المراد بالحديث ده ان ابي عبد الله بيتكلم عن الخمس بتاع ظاهر القرآن الكريم

الشيعي / نعم
وليد اسماعيل / تمام لأن ما عدا الغنائم التي أوجبنا فيها الخمس إنما يثبت ذلك كله بالسنة طب انا عايز أسأل سؤال السنة اللي هي كلام مين

الشيعي / كلام النبي عليه الصلاة

وليد اسماعيل / لا كلام مين ايوه ما هي كلام النبي بينقلها مين بينقلها أهل البيت اللي هو مين أهل البيت علي والحسن والحسين طب هنا في الحديث مين من أهل البيت الذي قال ان الخمس في الغنام
خاصة ابي عبد الله جعفر الصادق طب ما جعفر الصادق في السنة بيقول ان الخمس في الغنائم خاصة يجي الطوسي عشان يلعب بعقول الشيعة يقول لك آه ابي عبد الله بيتكلم في ايه بيتكلم في الخمس اللي موجود في الآية لكن ثبت الخمس الآخر بالسنة طب واللي انت قرأته لنا دلوقتي ايه مش حديث

الشيعي / نعم
وليد اسماعيل / يعني سنة شوف ضحك على الناس ازاي سبحان الله وضحت ولا اعيدها لك تاني بالله عليك لو ما وضحت قولي اعيدها لي تاني

الشيعي / استاذ وليد واضح ان شاء الله هو حتى الشيخ الطوسي يذكر في كتاب الخلاف يقول ان خمس أرباح المكاسب قد انفرد به الشيعة الإمامية فقط لا يوجد عند كل فرق المسلمين يقول لا توجد فقط في عند الشيعة انا اقول استاذ وليد اقول انه اذا النبي عليه الصلاة وآله توفي وانتقل إلى رحمة الله عز وجل حينما توفي النبي هل يمكن ان يأتي اي شخص كائنا من يكون ويشرع ويضيف إلى الشريعه الإسلامية شيء هل ممكن هذا الأمر

وليد اسماعيل / يستحيل طبعا يستحيل طبعا
الشيعي / طيب طيب اذا هذا الأمر قد شرع مثل ما يقولون الفقهاء انا اتكلم معك انا شيعي وان هذا الأمر الحقيقة يعني

وليد اسماعيل / نعم
الشيعي / يقولون انه شرع في زمن الإمام الجواد فهم يقولون ان هذا أمر مولوي ولكن في في يذكر أيضا الشيخ الطوسي في كتاب الغيبة انه في احدى التوقيعات التي أرسلها الإمام المهدي انت تعرف ان الشيعة الاثنى عشرية يعترفون بوجود إمام الغائب فأرسل رسالة يقول يقول في الرسالة إلى يقول واما الخمس فقد ابيح لشيعتنا يعني قد اباح الخمس فنحن نقول اذا كنتم تعتقدون به انا انا انتقد انتقد أفكار مذهبي يعني أقول اذا كنتم تعتقدون بتشريعه وهو لم يكن موجود في في زمن رسول الله وتقولون هو أمر مولوي فإذن هو نفس الأمر المولوي الذي صدر من الإمام هو أيضا صدر من إمام آخر بالغاء هذا الخمس في هذه الرسالة فكيف هو لم يكن موجود في زمن رسول الله

وليد اسماعيل / بالضبط وبعدين انت في نص الحديث

إعلام الورى بأعلام الهدى - الشيخ الطبرسي - ج 2 – الصفحة 271

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...8%AD%D8%A9_257

وأما الخمس فقد أبيح لشيعتنا، وجعلوا منه في حل إلى وقت ظهور أمرنا لتطيب ولادتهم ولا تخبث.

انا ذكرته على فكره الحديث من شويه ان وأما الخمس فقد أبيح لشيعتنا

يبقى اذن الخمس لا يؤخذ من الشيعة

الشيعي / نعم
وليد اسماعيل / يعني اشلون هو بيقولك ايه ان الخمس ابيح لشيعتنا هو قال ابيح للمراجع ابيح للمعممين ولا ابيح للشيعة يبقى اذن الخمس لا يؤخذ من الشيعة بل يؤخذ من ايه من غير الشيعة ويؤدى للشيعة يبقى ازاي ياخدوه من الشيعة أساسا

الشيعي / نعم وأيضا اكو هنالك استاذ وليد هنالك اشكال آخر هنالك اشكال آخر علماء الشيعة بالقرن الرابع والخامس الهجري قد احتاروا في كيفيه مصرف الخمس يعني أين يأخذون هذا الخمس أين يصرفونه تجد هذا الأمر في كتاب النهاية للشيخ الطوسي في كتاب النهاية للشيخ الطوسي الشيخ الطوسي يقول يعني يذكر عدة أراء للعلماء يقول قسم من العلماء يقولون بأننا يجب ان نضع هذا الخمس عند شخص هو يجمعه الناس عنده وإذا توفى يعطيه إلى شخص آخر وإذا توفى يعطيه إلى شخص آخر وهكذا إلى ان يظهر الإمام وقسم آخر يقول ان هذه الأموال تدفن بالارض هذه الأراء الكثيرة طبعا وغيرها لماذا لأنه يقولون الشخص اللي هو الإمام هو له الحق ان يتصرف هو غير موجود فنحن أين هالاموال وين نوديها يعني إحتاروا أيضا في مصرف الخمس أين يذهب فالموضوع يعني كل غير مرتب لأنه لم يكن في زمن رسول الله هذا أمر

وليد اسماعيل / صحيح
الشيعي / الأمر لو كان في انا اتكلم معك انا شيعي امانه يعني بيني وبين الله يعني لا لا لكن انا انقد هذا الأمر لو كان الخمس أرباح المكاسب موجود في زمن رسول الله لاستثمرته الدولة الأموية لكي تقوي نفسها وهي دخلت في حروب الفتوح الدولة العباسية لكن الدولة الأموية والدولة العباسيه لم تاخذ الا أموال الزكاة من المسلمين

وليد اسماعيل / الله المستعان عندكم الشيعة الاسماعيلية والشيعة الفطحية والشيعة الزيدية وكثير من طوائف الشيعة لم ياخذ احد من الشيعة مال الخمس الا الاثنى عشرية اشلون جزاك الله خيرا واحسنت وأجدت فالله المستعان

انا بس عايز افهم الناس العبارة بتاعة الطوسي اللي ضحك بيها على الشيعة الآن ورد حديثا ركزوا ورد حديثا ما بين قوسين عن الإمام جعفر الصادق انه قال الخمس في الغنيمة خاصة الخمس في الغنيمة خاصة

فكلمة الغنيمة هنا لو يقصد بها الغنيمة اللي هي المكاسب فلما الطوسي قال لك لا هناك معنى آخر للغنيمة ولكن هنا ابي عبد الله يقصد الغنيمة اللي هي غنيمة الحرب خاصة طيب ركزوا ان ده حديث يعني سنة

سنة النبي صلى الله عليه وسلم يعني الاحاديث يعني مش القرآن لما بيقولوا ورد في السنة يعني ورد في الاحاديث وليس في القرآن ركزوا فجيئ الطوسي عايز ايه طب هنعمل ايه يا جماعة يعني هنعمل ايه طيب ده احنا بناخد من الناس الخمس فقالك ايه ان الإمام اللي هو إمام جعفر بيقول ان الخمس اللي موجود فين في الآية الخمس اللي موجود في الآية يعني هو بيشرح كلمة الغنيمة اللي موجوده في الآية طيب جميل ركزوا يا اخوانا بالله عليكم

اجيب لكم القول ثاني عشان عايزين نركز للجماعة المحاورين بالذات هرجع واجيبه لكم على الشاشه عشان نركز فيه راح فين راح فين هنا اهو تقريبا لا اهو اهو هاته يا محمد

كده يبقى عندنا القول الأول يا اخوانا عن:
(سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: ليس الخمس إلا في الغنائم خاصة )

هنا جئ عايز يرقعها الطوسي عايز يرقعها فقال ايه:

فالمراد به : ليس الخمس بظاهر القرآن إلا في الغنائم خاصة

يعني كده المعصوم بيشرح لنا الآية حسب كلام مين حسب الطوسي بيقول لا هو بيقصد ان ايه الخمس بتاع ظاهر الآية يبقى اذن لا يستطيع أحد أن يأتي ويقول ان الآية تتكلم عن خمس المكاسب حسب كلام الطوسي احنا ماشيين مع الطوسي يبقى هنا الطوسي بيشرح كلام المعصوم وبيقول ان المعصوم بيتكلم عن الغنيمة اي الغنيمة اللي هي ايه اللي موجوده في الآية فاذا الغنيمة اللي موجوده في الآية هي فقط في الغنيمة الخمس في الغنائم فقط يبقى الخمس في الغنيمة في الغنائم فقط اللي هي موجوده في الآية اللي هي غنائم الحرب طيب نكمل

بقى كلام الطوسي لأن ما عدا الغنائم التي اوجبنا فيها الخمس إنما يثبت ذلك كله بالسنة يعني هو فصل فصلها كده قال لك ان المعصوم بيفسر خمس الغنائم اللي موجود في الآية ان هي في الغنيمة فقط يعني هي غنيمة حرب فقط ولكن يا جماعة الخير الخمس اللي احنا أوجبناه على الشيعة ده وارد بالسنة نسأل سؤال أين ورد بالسنة ده السؤال الأول

السؤال الثاني هو مش حديث المعصوم يبقى السنة طب المعصوم قال لك الغنيمة الخمس في الغنيمة فقط خاصة فقط اهو ليس الخمس إلا في الغنائم خاصة يبقى ازاي وردت في السنة ما ده كلامه سنة ده كلامه حديث لذلك انا قلت لكم ايه لاحظوا ان هو حديث حديث او تجيبوا لنا احاديث ثانيه بتقول ان الخمس يؤخذ من المسلمين سواء بقى شيعة او مش شيعة الكلام ده كله الله المستعان ندخل في غيره بصوا يا اخوانا القول ده ده حديث للطوسي تمام عن بيقول ايه :

تهذيب الأحكام - الشيخ الطوسي - ج 4 – الصفحة 122

http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%...9_0?pageno=122

(350) 7- وعنه عن أحمد بن محمد عن الحسين بن سعيد عن ابن أبي عمير عن حفص بن البختري عن أبي عبد الله عليه السلام قال: خذ مال الناصب حيث ما وجدته وادفع إلينا الخمس.

نسأل سؤال الناصبي ده اللي هو مين عدو أهل البيت الناصبي اللي هو عدو أهل البيت يبقى الخمس بيتاخد من مين من الأعداء يبقى الخمس بيتاخد من مين من الأعداء وليس من الشيعة إلا ان يكون الشيعة نواصب نعيد تاني:

عن أبي عبد الله عليه السلام قال: خذ مال الناصب حيث ما وجدته وادفع إلينا الخمس.

يعني الخمس من مال مين من مال الناصبي طب اذا كان أساسا الخمس بيتاخد من الشيعة يبقى من باب أولى من غير الشيعة اشمعنى هنا حدد الناصبي اي العدو فالله المستعان ده انا لسه أساسا ما جبت لكوش روايات وسائل الشيعة ده انا ان شاء الله بكره هجيب لكم وسائل الشيعة ممكن نقرأ حوالي 30 رواية ما فيهمش رواية واحدة تقول ان أهل بيت النبي صلى الله عليه وسلم أخذوا الخمس من المسلمين الله المستعان

سواها قلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إنشاء موضوع جديد إضافة رد