قديم 08-13-2023, 02:13 PM   #17
سواها قلبي
Senior Member

السبت 12/أغسطس/2023
- 11:03 ص

جوزي قتل خطيبي القديم.. زوجة المتهم بقتل منجد المعادي: مشاكلنا كانت دايما بسبب الغيرة

إياد أحمد محجوب

كشفت التحقيقات في القضية رقم 12126 لسنة 2023 جنايات حلوان، بشأن مقتل شاب يدعى أيمن عابد، والمعروفة إعلاميا بـ منجد المعادي، وجود علاقة عاطفية بين المجني عليه والمدعوة أ.ي، زوجة المتهم بقتله سيد. س، وعقب اكتشاف زوجها وجود تلك العلاقة قرر التخلص من المذكور وإزهاق روحه.

التحقيقات في قضية مقتل منجد المعادي
وحصل القاهرة 24 على نص التحقيقات في القضية، وجاءت أقوال زوجة المتهم كالتالي:

س: ما قولك فيما أثبته المقدم إسلام بكر بمحضر تحرياته المؤرخ 2023/2/28 الساعة 9:30 صباحًا من أن تحرياته توصلت إلى وجود علاقة عاطفية بينك وبين المجني عليه أيمن عابد؟

ج الكلام ده مش حقيقي.

س/ وهل هناك علاقة أو خلافات بينك وبين المقدم سالف الذكر؟

ج لا أنا معرفوش ومفيش أي خلافات.

س/ وما تعليلك لما سطره إذن؟

ج معرفش.

س/ وما قولك فيما قرره المدعو عزوز عابد حال سؤاله بتحقيقات النيابة العامة عن أن ابنة شقيقه المدعوة أحلام أسامة بحكم صداقتها معكِ أخبرته بوجود علاقة عاطفية فيما بينك وبين المجني عليه أيمن عابد؟

ج معرفش حاجة عن الكلام ده.

س/ وهل هناك علاقة أو خلافات بينك وبين سالف الذكر؟ وما تعليلك لما شهد به إذن؟

ج/ معرفش.

س / هل سبق أن قررتِ أن غيرة المتهم عليكِ هي السبب الرئيسي لأغلب الخلافات فيما بينكما قبل أن يرتقي ذلك السبب لأن يكون دافع المتهم لارتكاب مثل تلك الواقعة؟

ج لا طبعا، أنا اتصدمت لما سمعت اللي هو عمله ومكنتش مصدقة إن الغيرة ممكن توصله إنه ممكن يعمل حاجة بالبشاعة دي.

س/ وهل المتهم سيد. س من معتادي إحراز الأسلحة البيضاء؟

ج لا.. هو أصلا إنسان مسالم ملوش مشاكل مع حد بره وفي حاله، ومن البيت للشغل ومن الشغل للبيت وأقصى مشاكله بتبقى معايا أنا دايما بسبب الغيرة.

س/ وهل يتعاطى سالف الذكر أي مواد مخدرة؟

ج لا دا مش بيشرب السجاير العادية حتى.

س/ ما معلوماتك بشأن الواقعة محل التحقيق؟

ج اللي حصل إني كنت قاعدة في البيت، ولقيت أخويا سعيد ومعاه ضابط شرطة من القسم جم والضابط قالي تعالي معانا القسم، سألتهم ليه قالولنا عشان أيمن عابد مختفي ولما روحت القسم قالولي إن سيد جوزي خطف أیمن وقتله وقطعه، وأنا قولتلهم معرفش حاجة عن القصة دي وده كل اللي حصل.

س متى وأين حدث ذلك؟

ج الكلام ده كان يوم السبت الموافق 2023/2/25 حوالي الساعة 1 الضهر في بيتي.

س/ هل نما إلى علمك الأفعال المادية التي أتاها زوجك المتهم سيد. س قبل قتل المجني عليه أيمن عابد؟

ج / سمعت إنه قتله وقطعه ورماه في حتة في طرة فيها طرح النهر.

س / وهل كنتِ على علم بما ينويه المتهم من ارتكابه لتلك الواقعة؟

ج / لا معرفش.

س / وهل بدت عليه أي علامات أو مؤشرات تنبئ عن اعتزامه ارتكاب مثل تلك الواقعة تجاه المجني عليه؟

ج / لا.. لكن هو كان أكتر من مرة يسألني أيمن ده بيضايقك أو بيحاول يكلمك وانتي عند أهلك؟ وأنا بقوله لا وأنا عارفة إنه كان بيغير منه عشان كان خطيبي، قبل ما يتجوزني بس متوقعتش إنه يعمل كده.

س/ وهل أخبرك من قبل بشأن المجني عليه بما يدل أو ينبئ عن إكمانه للشر له وأنه ينوي إيذاءه؟

ج / لا هو كان بيسألني بيضايقني ولا لأ.

س/ وهل سبق أن حدثت فيما بين المتهم والمجني عليه أي خلافات سابقة؟

ج / لا محصلش بينهم أي مشاكل قبل كده

س/ وما طبيعة العلاقة بين سالفي الذكر؟

ج / هما ملهمش علاقة ببعض خالص.

س / سبق وأن قررتِ أنه توجد خلافات منذ أشهر بينك وبين زوجك المتهم سيد. س.. فهل كان يقيم بمنزل الزوجية طوال هذه المدة؟

ج / لا هو كان قاعد في بيت عيلته.

س / ولماذا لم يقِم بمسكن الزوجية خاصة أن أمر التمكين صدر بالمشاركة فيما بينكما؟

ج / عشان المشاكل اللي بيننا ومكناش قاعدين مع بعض عشان الخلافات بتزيد.

س / وهل نما إلى علمك قيام المتهم سالف الذكر باستئجار أي وحدات سكنية؟

ج / لا.. أنا أول مرة أسمع الكلام ده لما الظابط قالي إنه كان مأجر شقة في حلوان اللي قتل فيها أيمن.

س/ هل لديكِ أقوال أخرى؟

ج / لا

سواها قلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس